Strona www i landing page pełnią zupełnie odmienne role w strategii biznesowej i marketingowej przedsiębiorstwa. Strona www jest wizytówką, przedstawia założenia marki, idee, cele i ofertę, a także osiągnięcia. Nastawiona jest szczególnie na przyciągnięcie uwagi szerokiej puli potencjalnych klientów, a także buduje reputację i rozpoznawalność firmy.
Landing page to prosta strona internetowa, na którą kieruje się zazwyczaj konkretnego klienta zainteresowanego konkretnym produktem, usługą, lub inną sprecyzowaną transakcją. Landing page powinien być estetycznie i stylistycznie spójny z treścią reklamy, czy innego elementu kampanii marketingowej, gdzie umieszczamy link prowadzący do landing page’a. Landing page zazwyczaj zawiera proste “call to action” (CTA – z ang. “wezwanie do działania”).
Dla kogo landing page, a dla kogo strona internetowa?
Strona internetowa jest konieczna dla większości biznesów, które chcą się rozwijać i docierać do coraz szerszej publiczności. Strona www może zawierać dużo cennych słów kluczowych, a także pozwala na nawiązanie produktywnej relacji z potencjalnym klientem, oferując wartościowe informacje, na przykład w formie bloga.
Landing page w przypadku firm, które posiadają stronę www pełni funkcję uzupełniającą, służy, jak pisaliśmy wyżej, zaangażowaniu klienta w konkretną kampanię marketingową i nakłonienie go do konwersji. Trzeba dobrze przemyśleć nie tylko styl takiego landing page’a, ale także to, do kogo kierujemy nasze CTA i jaki rodzaj komunikatu będzie rezonował z naszym idealnym odbiorcą.
Biznesy, które nie mają strony www, na przykład jednoosobowe działalności lub małe firmy działające w mediach społecznościowych mogą również skorzystać z zalet landing page’a. Dość prostym przykładem jest landing page, na którym można ściągnąć darmowego e-booka. Sporo osób chcących wybić się w środowisku influencerskim zaczyna od takiej oferty. Podobne landing page’e mogą służyć do sprzedaży kursów, czy merchu. Możliwości ogranicza kreatywność. I tu trzeba pamiętać, by landing page był angażujący, atrakcyjny dla idealnych odbiorców i aby “call to action” był wyraźny, a polecenia proste. Im mniejsze tarcie podczas przechodzenia przez etapy transakcji – tym większe prawdopodobieństwo jej finalizacji.
Landing page, czy strona internetowa – co lepsze?
Landing page i strona www pełnią, jak pisaliśmy we wstępie, odmienne role z marketingowego punktu widzenia. Wszystko zależy od tego, co sprzedajesz, czy jakie usługi zapewniasz, do jak szerokiej publiki kierujesz swoją ofertę no i oczywiście jakim budżetem dysponujesz.
Landing page jest dużo tańszy niż strona www, nawet prosta. Fakt, że jest niezwykle skuteczny w zachęcaniu klientów do konwersji sprawia, że przydaje się w trakcie budowania brandu. Osoby, które kupią usługę, lub produkt wypełniając CTA na landing page’u – i będą zadowolone z jakości tego, co nabyły – będą wracać. Powiedzą o marce znajomym, co zwiększy jej zasięgi. Więc nawet, gdy budżet jest skromny, warto zainwestować w prostą reklamę z linkiem do dobrze zaprojektowanego landing page’a.Jednak jeśli twoja firma działa na szerszą skalę – nie obejdzie się bez strony www. Nie należy przy tym rezygnować z landing page’ów. Są idealne przy prowadzeniu czasowych akcji reklamowych i promocyjnych.