Content-Creation

Klawiatura komputerowa z napisem BUY na przycisku enter.

CTA – przycisk, który ma moc monetyzacji

Wszystkie działania w internecie mające na celu rozwinięcie danej marki, projektu, czy sprzedanie określonych produktów i usług muszą być skuteczne, i mierzalne. Jak każda kampania marketingowa, strategie promocyjne online mają swój określony cel i sposoby oceny efektów. Jednym z najistotniejszych narzędzi, jakie zdecydowanie podnoszą współczynnik konwersji, jest właściwie zaprojektowany element zwany „call to action”, po polsku „wezwanie do działania”, w skrócie CTA. Zastosowanie go w materiałach takich jak newslettery, kampanie e-mail, no i oczywiście na stronie internetowej, i profilach firmowych marki, jest nie tylko efektywne, lecz także mierzalne.

CTA, czyli wskazanie działania

Dosłownym celem każdego „call to action” jest wskazanie odbiorcy działania, jakie chcemy, aby wykonał. Najczęściej wyrażone jest czasownikiem w formie rozkazującej, takim jak: „zapisz się na newsletter”, „kup teraz”, „sprawdź”, „czytaj dalej”. Dobrze jest jednak przemyśleć zastosowanie nieco mniej bezpośredniej formy jak „rejestruję się” „kupuję”, „wchodzę”. Taka strategia daje użytkownikowi poczucie samodzielności i wolności decyzji. Innym sposobem łagodzenia CTA jest używanie wyrazów takich jak „poznaj”, „dołącz do nas”, „odkryj”. W wypadku, gdy oferujesz bezpłatne materiały takie, jak szkolenie, e-book, raport, analiza – umieść informację na polu CTA, koniecznie wyraźnie zaznaczając, że pobranie jest opcją darmową.

Formę i rodzaj komunikatów związanych z „call to action” należy dostosować do celów konkretnej kampanii i specyfiki marki. Aby dobrze je dobrać, przyda się profesjonalny raport SEO.

Istotne elementy skutecznego CTA

Jak przeczytałeś wyżej, niezwykle istotna jest forma językowa „call to action”. Zarówno w bezpośredniej, rozkazującej formie, jak i w nieco delikatniejszej postaci, CTA musi jednoznacznie wskazywać trzy rzeczy:

  • jaka jest korzyść dla odbiorcy z kliknięcia (np. „darmowy e-book”)
  • co zyskuje na tle konkurencji (np. „sprawdź najlepszą ofertę”, wskazanie na autorytet strony lub dopasowanie oferty do potrzeb klienta)
  • co odbiorca ma zrobić („kup”, „zapisz się”, „poznaj’, „pobierz”).

Język korzyści, umiejętnie stosowany w towarzystwie „call to action” jest kluczem do sukcesu. Odwiedzający musi czuć, że działanie jest niezbędne i bardzo wartościowe właśnie dla niego. Oczywiście nie wszystkie elementy związane z akcją i korzyścią muszą znajdować się bezpośrednio w treści CTA. Warto umieścić pole „wezwania do działania” w bezpośrednim otoczeniu dobrze widocznej informacji o tym, jakie profity idą za kliknięciem.

Trzeba dobrze zaprojektować wygląd CTA i właściwie umieścić button w witrynie. Interesuje nas wyraźna widoczność pola „call to action”, które może przybierać formy „przycisku”, banera, czy zakotwiczonego w treści linku. Osiągniemy to przez wyraźny kontrast kolorystyczny z tłem, zwracające uwagę: kształt, barwę i położenie. Button CTA należy koniecznie umieścić w pierwszym widoku strony, wyświetlanym po wejściu na nią, a także na dole podstrony. Oczywiście, gdy treść podstrony jest długa, warto, w nienachalny sposób, umieścić CTA w środku strony. Jeśli w obrębie jednej witryny na różnych podstronach występują CTA, warto je zuniformizować pod kątem koloru, kształtu, wielkości i fontu oraz odpowiednio wpasować w projekt i układ graficzny strony.

CTA – moc monetyzacji

Na wstępie czytałeś o tym, że umiejętnie stosowane CTA ma bardzo dużą skuteczność, która powoduje zwiększoną konwersję. Czy to pozyskiwanie nowych leadów, angażowanie społeczności, sprzedaż, czy inna promocja – skuteczne CTA ma moc zwiększenia zainteresowania ofertą. Jak to sprawdzić? Wiemy, że zastosowanie „wezwania do działania” jest mierzalne. Narzędziem tu stosowanym jest tak zwany współczynnik CTR (ang. click trough rate”), który da się ustalić za pomocą narzędzi do analizy ruchu na stronie, i który jest procentową wartością stosunku liczby odwiedzających stronę z CTA do liczby osób klikających w button. Oczywiście, jak przy każdej kampanii marketingowej, aranżacja buttonu „wezwania do działania” musi być testowana tak, by wyśrubować skuteczność „call to action”.

CTA to jeden z najważniejszych punktów na drodze klienta, przechodzącego przez lejek sprzedażowy. Wysoki CTR sprawi, że ruch na twojej stronie, a potem konwersja, pójdą zdecydowanie w górę. Odpowiednio przeprowadzony raport SEO pozwoli na bardzo precyzyjne wyliczenie realnych wyników działań marketingowych i pokaże, w jakim stopniu działania promocyjne poprawiają monetyzację twojej strony i jak szybko twój biznes rośnie.

Scroll to Top