Content-Creation

Baner z szarym robotem i logo Google Webmaster Tools.

Podstawowe narzędzia Google – jak z nich korzystać? – cz.1

Optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę Google to działania przebiegające na wielu płaszczyznach. Wymagają dbałości o różne szczegóły, które mają wpływ na wyniki naszej witryny w SERP-ach. Aby ułatwić specjalistom do spraw SEO pracę, Google udostępnia szereg narzędzi, które w różnych obszarach automatyzują zbieranie danych i ich analizę. W niniejszym artykule oraz w jego drugiej części będzie mowa o następujących narzędziach:

  • Google Search Console
  • Google Tag Manager
  • Google Analytics 4
  • Google Pagespeed Insights

Zapraszamy do lektury.

Google Search Console

Narzędzie Google, jakim jest Search Console pozwala na zbieranie informacji o tym, jaka jest pozycja twojej witryny w sieci. Dane z tego narzędzia dotyczą ruchu do twojej strony, obejmujące kwestie takie, jak:

  • z jakich linków trafiają na witrynę odwiedzający,
  • statystyki odwiedzin strony,
  • informacje o problemach, na przykład z wyświetlaniem strony,
  • sugestie dotyczące tego, co warto na stronie poprawić.

Aby zainstalować Google Search Console, potrzebujesz konta Google. Narzędzie jest bezpłatne. Instalację można przeprowadzić na kilka sposobów:

  • można edytować kod źródłowy strony głównej, wklejając tam meta tag podany przez Google,
  • można plik HTML od Google przesłać bezpośrednio na serwer witryny do katalogu głównego,
  • można wykorzystać tak zwany asynchroniczny kod śledzenia, to znaczy, że będąc użytkownikiem Google Analytics, korzystasz z nowego fragmentu asynchronicznego, wklejonego w sekcję head,
  • można również zdecydować się na weryfikację poprzez dostawcę domeny; korzystając z tej opcji, należy znać nazwę dostawcy domeny i posiadać dane logowania; trzeba będzie dodać tam nowy rekord DNS. U różnych dostawców domen, rekord będzie wklejony w różnych miejscach. Aby się upewnić, należy skonsultować się z dostawcą domeny.

Co umożliwia stosowanie Google Search Console do analizy witryny?:

  • dane dotyczące linków prowadzących do strony znajdziesz w zakładce “Ruch związany z wyszukiwaniem”; można tu także wygenerować raporty dotyczące linków wewnętrznych, co pozwala na bieżąco kontrolować architekturę witryny,
  • sekcja „słowa kluczowe w treści” pozwala na monitorowanie słów kluczowych, jakie Google odnajduje na twojej stronie; to znacznie ułatwia działania SEO,
  • w zakładce „Wiadomości dla witryny” znajdziesz informacje od Google, które wskazują na problemy z dostępnością twojej witryny; dzięki temu szybko zażegnasz problem z ruchem do twojej strony; Google przesyła też wiadomości dotyczące błędów na stronie — to bardzo pomaga w optymalizacji witryny,
  • dodatkowe sugestie od Google, dotyczące ulepszania strony, znajdziesz w zakładce „Status w wyszukiwarce”, pod hasłem „Udoskonalenia HTML”; tutaj dowiesz się o błędach w opisach strony i opisach meta oraz niepoprawnych tagach.

Podstawową cechą charakteryzującą narzędzie Google Search Console jest to, że generuje dane na temat tego, co dzieje się z użytkownikami sieci, zanim trafią na twoją stronę. Daje bardzo dobry pogląd na to, jak struktura wyszukiwarek wpływa na widoczność twojej strony i, co za tym idzie, na ruch do niej.

Google Tag Manager

Google Tag Manager pozwala zsynchronizować dane pochodzące z pozostałych narzędzi Google. Umożliwia łatwą implementację i modyfikację oraz usuwanie plików śledzących i innych skryptów, bez konieczności zaznajamiania się z kodem programowania. Dzieje się to dzięki temu, że Tag Manager pośredniczy w dodawaniu skryptów na stronie internetowej. Nie ma potrzeby wklejania nowego skryptu do kodu witryny. Oznacza to, że nie “obciążamy” jej, co przekłada się na sprawne działanie i większe zadowolenie użytkownika. Na poziomie konta Tag Manager mamy wyodrębnione „kontenery” z grupami tagów. Każdy taki zbiór – „kontener” –  posiada swój kod do implementacji w kodzie strony. Umożliwia on aktywację wszystkich tagów, które obejmuje. Te tagi to skrypty śledzące, gromadzące dane – na przykład informacje o ruchu, czy konwersji. Do tagów przypisuje się  reguły, definiujące kiedy skrypt powinien się uruchomić.

Budowa narzędzia Google Tag Manager gwarantuje:

  • dużo łatwiejsze śledzenie konwersji na stronie, 
  • precyzyjne ustalanie reguł śledzenia – w zależności od celów monitorowania ruchu na stronie,
  • wygodne zarządzanie ruchem w witrynie internetowej, bez znajomości języków programowania,
  • precyzyjne monitorowanie zachowań użytkowników strony.

Google Tag Manager to niezwykle wszechstronne i dokładne narzędzie, ułatwiające pracę każdego specjalisty SEO. Dzięki dokładnym danym przez nie wygenerowanym możesz na bieżąco modyfikować kampanie marketingowe w sieci, tak by dawały najlepsze efekty.

Narzędzia analityczne udostępniane przez Google sprawiają, że monitoring zachowań ludzi w sieci oraz na naszej stronie jest dużo prostszy. No i mamy pojęcie o tym, gdzie w naszej witrynie, czy w naszych założeniach marketingowych, są błędy. A tam, gdzie jest wiedza o niedociągnięciach, jest także możliwość bieżącego usprawniania działań.

W kolejnym artykule przeczytasz o narzędziach takich, jak Analytics Universal i Analytics 4, a także o Google Pagespeed Insights. Zapraszamy do lektury.

Scroll to Top