Content-Creation

Analityk korzystający z Google Analytics w trakcie pracy.

Podstawowe narzędzia Google – jak z nich korzystać? – cz. 2

W poprzedniej części artykułu była mowa o następujących narzędziach analitycznych: Google Search Console i Google Tag Manager. Dzisiaj zapoznasz się z Google Analytics oraz z Pagespeed Insights. Mając komplet narzędzi od Google i rozumiejąc, jak działają – pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach będzie dużo prostsze. 

Google Analytics – czym jest i do czego służy?

Google Analytics to narzędzie umożliwiające śledzenie ruchu na stronach internetowych. Analytics jest bezpłatny, jego założenie wymaga posiadania konta Google. Narzędzie pozwala na analizę zachowań internautów w naszej witrynie, biorąc pod uwagę różne aspekty. Zbieranie statystyk dotyczących ruchu działa za pomocą skryptu Javascript umieszczonego w kodzie strony. Śledzi on poczynania gości w witrynie i przesyła dane do Analyticsa. 

Dane zbierane przez narzędzie to między innymi:

  • rodzaj i marki sprzętu wykorzystywanego przez gościa (chodzi tu o rodzaj urządzenia, jego producenta i parametry, a także przeglądarkę i system operacyjny),
  • jak odwiedzający do nas trafił – na przykład przez link, czy z wyszukiwarki po frazie kluczowej; a może wpisał po prostu nazwę naszej witryny w przeglądarce,
  • co gość robił na naszej stronie – jakie podstrony odwiedzał, czego szukał i jak długo został na naszej witrynie,
  • lokalizacja odwiedzającego – podczas jego pobytu na naszej stronie.

Analytics posiada zaawansowaną opcję segmentacji rynku. W ramach tej funkcji można grupować odwiedzających stronę według różnych kryteriów, tak że strategie marketingowe przygotowywane są pod konkretny segment konsumentów. Funkcja tworzenia grup odbiorców e-commerce pozwala także na prostą weryfikację tego, jacy konsumenci kupują u nas najchętniej. Możemy analizować skuteczność naszych działań reklamowych i skutecznie je modyfikować. Funkcja segmentacji rynku w ramach Analyticsa pozwala na przeprowadzanie szerokich i dogłębnych analiz sprzedaży, skuteczności kampanii marketingowych oraz różnic między różnymi grupami odbiorców.

Z Google Analytics możemy generować obszerne i wyczerpujące raporty, dotyczące różnych aspektów zachowania gości w witrynie internetowej. Na podstawie wyżej wymienionych, zbieranych przez narzędzie danych można także samodzielnie układać raporty, przybliżające nam sylwetki gości strony pod takim kątem, jaki nas interesuje. Oprócz oczywistej wartości merytorycznej tego typu zestawień są one narzędziem analitycznym, pozwalającym oszacować i korygować bieżące działania marketingowe oraz stan strony www. 

Google Analytics 4 a Universal Analytics

14 października 2020 roku pojawiła się nowa wersja narzędzia Google Analytics 4. Została wydana jako alternatywa do wersji starszej, nazywanej teraz Universal Analytics. I choć istnieje możliwość korzystania tak z jednej, jak z drugiej wersji, zachęca się do implementacji Google Analytics 4.

Google Analytics 4 zamiast sesji i odsłon (Universal Analytics) operuje zdarzeniami i parametrami. 

Jeśli chodzi o to, jakie informacje o gościach odwiedzających naszą stronę znajdują oba narzędzia, to czwórka bada wszelkie domeny, gdzie można określić tożsamość:

  • User ID, 
  • Google Signals,
  • identyfikator urządzenia.

Dodatkowo nowsza  wersja Google Analytics 4 będzie działać bez wykorzystania ciasteczek.

Universal Analytics bada tożsamości w oparciu o identyfikator urządzenia, co bardzo zawęża możliwość właściwej i wyczerpującej identyfikacji.

Raportowanie poprzez Google Analytics 4 jest bardziej szczegółowe i lepiej przedstawione pod kątem czytelności. Nowe narzędzie przechowuje dane użytkowników przez 14 miesięcy, nie tak jak Universal przez 26. Jednak czwórka daje możliwość eksportu BigQuery. 

Analytics 4 w innej formie analizuje zaangażowanie gości – jest ono ujęte jako średni czas zaangażowania, w przeciwieństwie do używanego przez Universal współczynnika odrzuceń. 

Google Analytics 4, w przeciwieństwie do starszej wersji, daje możliwość analizy ruchu jednocześnie dla strony www i aplikacji mobilnej. 

Dopóki Analytics 4 nie jest jeszcze dopracowany, Google daje możliwość integracji obu wersji narzędzia – czwórki i universal.

Google Pagespeed Insights

Jak można wnosić z nazwy tego narzędzia – Google Pagespeed Insights służy do szacowania prędkości strony internetowej i co za tym idzie – komfortu użytkownika ją odwiedzającego. Jest więc niezbędnym narzędziem dla działań SEO, zwłaszcza tych związanych z User Experience. Internauci są bardzo niecierpliwi, co oznacza, że zbyt długi czas ładowania podstron z dużym prawdopodobieństwem skłoni ich do porzucenia przeglądania twojej witryny.

Google Page Insights szacuje prędkość ładowania strony w trzech przedziałach:

  • 0-49 – słaba,
  • 50-89 – wymagająca poprawy,
  • 90-100 – dobra.

Narzędzie Google przedstawia nam kilka aspektów ładowania strony:

  • First contentful paint, czyli czas renderowania pierwszego obrazu lub tekstu,
  • Speed index, określający, jak szybko witryna zapełnia się treściami,
  • Largest contentful paint, czyli okres renderowania największego obrazu lub tekstu,
  • Cumulative layout shift, czyli  miarę ruchu elementów w widocznym obszarze,
  • Time to interactive, aspekt wskazujący czas do pełnej interaktywności strony,
  • Total blocking time, czyli suma wszystkich odcinków czasu od pierwszego wyrenderowania treści a pełną interaktywnością.

Niewątpliwą zaletą narzędzia Google Pagespeed Insights są wskazówki dotyczące sposobów optymalizacji strony pod kątem User Experience. Pomaga to nam nie tylko w audycie strony, ale i w diagnozie obszarów, które są do poprawy w pierwszej kolejności.

Podstawowe narzędzia Google są potrzebne każdemu, kto podejmuje działania z zakresu SEO. Pozwalają na dokładną ocenę stanu badanej witryny. Pomagają oszacować pozycję strony w sieci i jej sytuację względem konkurencji. Ułatwiają działania na stronie — bieżące i naprawcze. Dzięki nim zrozumiesz swojego klienta i będziesz potrafił zdecydowanie lepiej zaplanować strategię marketingową.

Scroll to Top