Content-Creation

Przykładowy plan rozmieszczenia stoisk na targach branżowych.

Jak marketingowo przygotować się do Targów?

Dzisiejsze targi branżowe w niczym nie przypominają dawnych monotonnych spotkań, gdzie wszystkie stoiska wyglądały tak samo i oferowały takie same miętówki. Obecnie imprezy są bardzo rozbudowane, towarzyszą im wykłady, konferencje, prezentacje, przedstawienia – wiele zależy od rangi targów i od danej problematyki.

Głównym celem targów przemysłowych jest zademonstrowanie rozwiązania technologicznego lub produktu, wykazanie jego innowacyjności i wyróżnienie się wśród konkurencji. Jest bardzo wiele czynników decydujących o tym, czy udział w imprezie branżowej przełoży się na zysk dla twojej firmy. W tym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące tego, jak marketingowo przygotować się do targów.

Plan marketingowy to podstawa

Przygotowania do targów należy traktować jak każdą kampanię marketingową, czyli:

  • przeanalizować stosunek kosztów do zysków z uczestnictwa w imprezie,
  • wyznaczyć konkretne cele udziału twojej firmy w targach,
  • określić metody weryfikacji stopnia powodzenia kampanii, które posłużą ci do podsumowania eventu,
  • wyznaczyć budżet, jakim dysponujesz,
  • przeanalizować zasoby ludzkie – to znaczy kto konkretnie i w jaki sposób zaprezentuje z dobrej strony firmę i produkt,
  • dowiedzieć się, gdzie dokładnie będzie twoje stoisko w budynku targów, jak będzie zlokalizowane względem konkurencji, kto będzie prezentował swoje produkty obok, 
  • zdecydować, w jaki sposób wyróżnić się na tle konkurencji – wizualnie, pod względem koncepcji stoiska i atrakcyjności oferty oraz zaplanować wyjątkowe pokazy technologii, którą promujesz,
  • przećwiczyć z osobami reprezentującymi firmę na targach sytuacje potencjalne – dobre i złe – na sucho, dla wprawy i znalezienia pomysłów wydostania się z ewentualnych problemów,
  • określić sposób komunikacji z pozyskanymi kontaktami po zakończeniu targów.

Jak widać, plan przygotowania do dużych targów, zwłaszcza przemysłowych, jest obszerny. Nie należy zostawiać przygotowań na ostatnią chwilę. Wielu ekspertów mówi o tym, że czas planowania i organizowania się na imprezę branżową to co najmniej pół roku. Stoisz przed dużym przedsięwzięciem, które ma jednak wielki potencjał:

  • wypromowania i zwiększenia renomy twojej marki,
  • zaprezentowania i wypromowania konkretnej technologii lub produktu,
  • pozyskania nowych potencjalnych i aktualnych klientów,
  • uzyskania bazy leadów, do których będziesz kierował dalsze działania marketingowe, po zakończeniu targów,
  • znacznego zwiększenia zysków firmy.

Poniżej znajdziesz wskazówki, na co zwrócić uwagę, realizując kolejne punkty budowania strategii marketingowej na targi branżowe. Jednak jeśli trzeba ci fachowców od tworzenia skutecznych strategii marketingowych i PR, sprawdź nas tu.

Cele udziału firmy w targach, budżet i szacowanie korzyści z udziału w imprezie

Celem wystawienia swojego stoiska na targach branżowych nie musi być twarda sprzedaż, czy finalizacja umowy współpracy z partnerem biznesowym. Może to być także:

  • zwiększenie rozpoznawalności marki, 
  • zainteresowanie twoim podejściem do technologii branżowych,
  • wzbudzenie zaciekawienia twoimi oryginalnymi rozwiązaniami, 
  • zyskanie obserwujących na portalach społecznościowych, 
  • konkretne kontakty do ludzi, którzy być może w przyszłości staną się klientami.

W zależności od tego, jaki jest twój budżet, skala targów oraz co na nich promujesz, musisz zaplanować kryteria, według których ocenisz końcowe rezultaty udziału firmy w evencie. Obliczając stosunek nakładów finansowych do wypracowania założonych wcześniej celów marketingowych, będziesz w stanie określić pozytywny lub negatywny wynik imprezy.

Zdecyduj, kto będzie reprezentował twoją firmę na targach

Wybór odpowiedniego zespołu do obsługi targów jest istotny, gdyż tylko pewni siebie, uprzejmi, znający się na branży i oferowanym produkcie, komunikatywni ludzie są w stanie się sprawdzić. Upewnij się, że do roli osoby nawiązującej kontakt z odwiedzającymi stoisko nie wyznaczasz kogoś, kto czuje się w tej roli niepewny i onieśmielony. Osoby omawiające z zainteresowanymi konkretne sprawy firmy i techniczne aspekty produktu muszą doskonale znać się na rzeczy i być w stanie odpowiednio rozmawiać z potencjalnym klientem. Dobór reprezentacji firmy na targach nie może być przypadkowy. Podobnie ilość i role osób – to trzeba zaplanować. No i przed targami przećwiczyć z drużyną sytuacje, które mogą mieć miejsce na targach i sposoby radzenia sobie w niezręcznych, kłopotliwych rozmowach.

Stoisko na targach przemysłowych to twoja wizytówka

Nie ma co się oszukiwać, twoje stoisko musi wyróżniać się na tle konkurencji. Zależnie od budżetu możesz przygotować odpowiednią, jednolitą szatę graficzną swoich materiałów promocyjnych, widocznych w różnych miejscach budynków targowych, zawierających dokładne wskazówki, gdzie was szukać. Jeśli budżet na to pozwala, na pewno przydadzą się hostessy, chodzące wśród gości targowych, zapraszające do twojego stoiska. Jeśli w halach są duże wyświetlacze, można zainwestować w miejsce na nich dla twojej reklamy. Oczywistością są „potykacze”, plakaty i ulotki. Warto jest pomyśleć o charakterystycznych, spójnych strojach twojego teamu. Będzie to ich wizytówka, znak rozpoznawczy, który goście szybko skojarzą z twoją firmą. 

Samo stoisko nie powinno być bardzo zagracone, zdecydowanie uporządkowana, minimalistyczna przestrzeń jest bardziej przyjazna dla odbiorcy. Trzeba mieć przygotowane informatory, specyfikacje techniczne, wizytówki – wszystko, co może interesować twoich potencjalnych klientów. Warto zadbać o wygodne miejsca do siedzenia, drobny poczęstunek, napoje dla gości stoiska. 

Rozmowa z odwiedzającymi musi być zawsze uprzejma, ale i konkretna – trzeba wyjaśnić każdej z zainteresowanych osób, dlaczego to właśnie ten produkt, to rozwiązanie technologiczne, które promuje twoja firma, są najlepsze. 

No i oczywiście – gadżety reklamowe. No cóż… warto je mieć. Długopisy, koszulki, kubki, pendrive’y, torby, notesy – to standard, a logo i nazwa firmy na gadżetach nie będzie wydawało się nachalne. W zależności od branży, którą reprezentujesz, trzeba pomyśleć o gadżetach nawiązujących do specyfiki firmy. Oczywiście jeżeli mieści się to w budżecie. Im bardziej unikalny jest twój przekaz, tym większe szanse na przekonanie potencjalnych kontrahentów. 

Warto na wszystkich materiałach promocyjnych umieścić kody QR i hashtagi do łatwej komunikacji online z twoją firmą za pomocą urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych.

Kontynuacja kontaktów pozyskanych na targach

Bardzo ważnym błędem, który popełnia wielu przedsiębiorców jest nie dość szybka i konsekwentna komunikacja z osobami, które w jakiejś formie zostawiły nam kontakt do siebie podczas targów branżowych! Trzeba szybko podziękować i konsekwentnie kierować do tych osób nienachalne, ale spójne informacje marketingowe. Oczywiście, w miarę możliwości, należy polubić ich profile na portalach społecznościowych, dodać do kontaktów na LinkedIn, angażować w różny sposób. Networking w biznesie to wszystko. Trzeba wykorzystać każdy lead do potencjalnego klienta.Oczywiście, jak ze wszystkim, tak i z planem marketingowym na targi przemysłowe może nam się parę spraw „rozjechać”. Zostawmy w każdej strategii margines błędu i postawmy na unikalność naszej marki. Przemyślana inwestycja w ważny event branżowy opłaci się na pewno. Taką inwestycją może być pomoc profesjonalnej agencji marketingowej przy opracowaniu i wdrażaniu strategii marketingu na targi przemysłowe.

Scroll to Top