Wyobraź sobie, że potencjalny klient, który oglądał produkty w twoim sklepie internetowym, wychodzi z twojej witryny nie dokonując zakupu. Przechodzi na swój profil na Facebooku lub Instagramie i widzi tam, w wynikach, które mu się wyświetlają, dokładnie te produkty, którymi się interesował. Taka świetnie graficznie stworzona reklama konkretnego produktu służy przesunięciu osoby zainteresowanej naszą marką na kolejne etapy lejka konwersji. Klient, któremu przypomnisz się odpowiednio wcześnie i wyjdziesz do niego z ciekawym przekazem i ofertą – z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu. Temu właśnie służy remarketing na Facebooku i powiązanych z nim portalach – celowaniu spersonalizowaną reklamą w osoby, które mają już świadomość, a nawet zainteresowanie twoją marką, i finalizacji sprzedaży.
Remarketing na Facebooku i Instagramie – czego potrzebujesz?
Istnieją dwa rodzaje remarketingu na Facebooku – dynamiczny i manualny. Ten pierwszy charakteryzuje się automatycznym wyświetlaniem reklam konkretnych, obejrzanych wcześniej na innych stronach produktów. Automatyzacja ta możliwa jest dzięki wgraniu Piksela Facebooka. Kawałek skryptu Java „dołączony” zostaje do przeglądarki odwiedzającego w twojej witrynie konkretny produkt potencjalnego klienta. To „ciasteczko”, gdy dana osoba loguje się na Facebooka, Instagrama, lub inny powiązany serwis, „wysyła sygnał” do wyświetlenia właściwej reklamy. Remarketing przy użyciu Piksela jest bardzo efektywny – działa bardzo szybko i dobrze odczytuje zachowania użytkowników internetu. Z kolei manualne ustawienie kampanii remarketingowych na portalach Facebooka wymaga od ciebie utworzenia list odbiorców reklamy. Dotyczy to głównie kierowania reklam do:
- osób, których dane, przede wszystkim adres e-mail, już posiadasz, bo dokonały u ciebie zakupu wcześniej,
- osób, które pobrały coś z twojej strony, lub zapisały się na newsletter,
- internautów, którzy obejrzeli twoje wideo,
- użytkowników twoich social media, którzy wchodzą w regularne interakcje z twoją marką,
- czytelników twojego bloga.
Potencjalnych „triggerów”, czyli wyzwalaczy wyświetlenia reklamy remarketingowej na Facebooku lub Instagramie może być znacznie więcej. Facebook oferuje szereg opcji ustawień niestandardowych list klientów, do których adresowane będą konkretne kampanie remarketingowe. Do przeprowadzania kampanii remarketingowych na portalach powiązanych z Facebookiem musisz posiadać konto biznesowe i menedżera reklam na tym serwisie.
Dla kogo remarketing na Facebooku?
Każdy biznes oferujący produkty i usługi skorzysta na remarketingu w social media. Ludzie rzadko dokonują konwersji sprzedażowej po pierwszym zetknięciu z daną rzeczą. Większość osób, które odwiedzają twoją witrynę nie tylko nie kupi, ale zaraz zapomni o twoim produkcie. Reklamy w social media, które „chodzą za nimi” przypominają im o twojej ofercie i mają moc skłonienia wielu osób do finalizacji transakcji sprzedażowej. Trzeba tylko pamiętać o odpowiednim ustawieniu częstotliwości wyświetlania reklam. Nie chcemy, żeby potencjalny klient się do nas zniechęcił przez zbytnią natarczywość naszego marketingu. Trzeba też pamiętać o wyłączaniu z kampanii osób, które już kupiły. Wyświetlanie ludziom produktu już zakupionego to częsty błąd, który może kosztować cię utratę klienta. Remarketing sprawdzi się szczególnie dobrze w branżach, gdzie ścieżka zakupowa jest długa. Są wydatki, nad którymi konsumenci zastanawiają się długo i trzeba prowadzić ich powoli i konsekwentnie przez lejek konwersji sprzedażowej. Dotyczy to na przykład branży nieruchomości.
Remarketing w social media – dlaczego warto?
Facebook ma ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników, Instagram około 1 miliarda. Inne portale powiązane, na których pojawiają się reklamy kampanii remarketingowych, czyli na przykład WhatsApp, Messenger, czy Tinder, również mają olbrzymią publiczność. Potencjał dotarcia do niezwykle szerokiej widowni czyni z remarketingu w social media niezwykle intratną opcję reklamową. Kampanie dobrze przygotowane i dostosowane do specyfiki branży zdziałają dla twojej firmy cuda.
Żyjemy w czasach, gdzie ludzie spędzają na portalach społecznościowych sporą część swojej doby. Należy to wykorzystać w działaniach marketingowych, których jednym z przejawów jest remarketing w social media.