Ekspansja na rynki zagraniczne to krok w rozwoju firmy, który wymaga strategicznego podejścia i dokładnego planowania. Poniżej dowiesz się, co zyskasz dzięki wprowadzeniu produktu na zagraniczne rynki oraz jak zrobić to efektywnie i skutecznie!
Cele ekspansji biznesu na rynek międzynarodowy
Istnieje wiele powodów, dla których biznesy decydują się na wejście ze swoimi produktami na rynki zagraniczne.
- Wzrost przychodów to pierwszy i łatwo nasuwający się cel ekspansji międzynarodowej. Aby go osiągnąć należy dokładnie przeanalizować nowy rynek i wypracować mądrą strategię biznesową i marketingową, tak by cały proces był rzeczywiście opłacalny.
- Zwiększenie udziału firmy w rynku. Nie zawsze udaje się poszerzyć bazę klientów na rodzimym rynku, który jest już wysycony. Ekspansja za granicę daje możliwość zdobycia całkiem nowej, dużej puli aktywnych konsumentów, jakiej na pewno nie uda zdobyć się lokalnie.
- Dywersyfikacja ryzyka. Zawsze lepiej jest ulokować kapitał w różne projekty, które generują odrębne źródła przychodów dla firmy. Oczywiście inwestycja na nowym rynku wiąże się z początkowymi kosztami. Jednak potencjał dobrze przeprowadzonej ekspansji międzynarodowej jest duży i ostatecznie przynosi zyski niezależne od przychodów z rynku rodzimego.
Ostatecznie powodzenie w nowym środowisku biznesowym zależeć będzie od świetnie zaplanowanej strategii biznesowej, w tym marketingowej!
Strategia marketingowa dla zagranicznych rynków – na te kluczowe sprawy zwróć uwagę przede wszystkim!
Analiza rynku i wybór odpowiedniego kierunku ekspansji
Nie każdy rynek zagraniczny jest równie atrakcyjny. Przed podjęciem decyzji warto przeanalizować potrzeby i preferencje klientów, konkurencję, kondycję gospodarczą danego kraju, bariery wejścia i optymalne kanały dystrybucji. Zobacz nasze case study, w którym opisujemy specyfikę analizy rynków zagranicznych: kliknij.
Analiza potrzeb i preferencji klientów pozwoli na wybór odpowiednich produktów, które wprowadzane będą na nowy rynek. Z punktu widzenia marketingu dzięki takiej analizie wiadomo, jakie cechy oferty będą szczególnie pożądane przez nowych klientów i jak je promować.
Bariery wejścia to sprawy formalne, których koszt należy wliczyć w bilans planu biznesowego. Trzeba koniecznie wiedzieć, jak wysokie są opłaty za cła, jakie regulacje prawne obowiązują w danym kraju i jakie wymagania certyfikacyjne należy spełnić w danej branży.
Analizując potencjalną bazę klientów można ustalić optymalne kanały dystrybucji – czy lepiej działać poprzez e-commerce, dystrybutora, czy lokalnych partnerów?
Analiza nowego rynku od strony kultury i obowiązujących norm społecznych
Analiza kultury, tradycji i światopoglądu rejonów świata, które są brane pod uwagę do ekspansji biznesowej, jest kluczowa.
Dzięki temu wiadomo nie tylko, czy konsumenci kupią produkt. Wiadomo, do jakich grup społecznych adresować ofertę i jak ją reklamować, bez wprowadzania do kampanii marketingowych idei źle widzianych w danym społeczeństwie. Warto wiedzieć co jest ważne dla nowej grupy odbiorców i co dla niej jest naganne.
Wybór modelu wejścia na rynek
Są różne strategie ekspansji, a wybór zależy od skali inwestycji i poziomu ryzyka.
E-commerce to najprostsza forma, np. sprzedaż przez Amazon, eBay lub własny sklep internetowy.
Lokalny dystrybutor lub partner to mniejsze ryzyko, ale mniejsza kontrola nad marką.
Oddział zagraniczny oznacza dużą inwestycję, ale oferuje pełną kontrolę nad działalnością biznesową.
Franczyza lub licencja daje możliwość skalowania bez konieczności inwestowania w infrastrukturę.
Budowanie strategii marketingowej dopasowanej do rynku
Sama obecność na rynku to za mało – trzeba skutecznie docierać do klientów. Strona w lokalnym języku, dostosowana do wyszukiwarek (Google, Baidu, Yandex) to konieczność. Reklama online – Google Ads, Meta Ads, LinkedIn (dla B2B), lokalne platformy reklamowe – musi być dostosowana do lokalnych uwarunkowań. Nie wszędzie Facebook i Instagram są dominującymi platformami społecznościowymi. Na przykład w Chinach ważne są WeChat i Weibo, w Rosji VKontakte. Warto nawiązać współpracę z lokalnymi influencerami i blogerami. Lokalne targi branżowe i networking ułatwiają nawiązanie relacji biznesowych.
Warto znaleźć lokalnych partnerów w postaci fundacji i organizacji, które w danym kraju są szanowane i wiarygodne.
Budowanie strategii ekspansji zagranicznej to skomplikowany, wieloaspektowy proces. Jeśli potrzebujesz analizy rynków zagranicznych i innych usług związanych z wejściem twojego produktu na nowy rynek poza granicami Polski – skontaktuj się z nami.