Content-Creation

Jak unikać błędów kulturowych w marketingu na rynkach zagranicznych?

Internacjonalizacja twoich działań biznesowych jest niewątpliwie procesem złożonym. Wymaga dokładnego zbadania rynków zagranicznych, na które chcesz wejść, regulacji prawnych, konkurencji, segmentacji rynku, działań w innym języku i w odrębnych uwarunkowaniach kulturowych.

Oczywiście perspektywa sukcesu poza granicami kraju, w którym prowadzisz wyjściowo przedsiębiorstwo daje długofalowo dużo większe obroty i zyski. Internacjonalizacja biznesu wymaga jednak sporych inwestycji na starcie. Także nakładów na właściwie przeprowadzane działania marketingowe w obcym kraju i w ramach innej kultury, z odrębnymi wartościami społecznymi i strukturą demograficzną.

Kultura kraju, na którego rynek wchodzisz, wraz z językiem i regulacjami prawnymi to jedna z głównych kwestii, którą absolutnie należy wziąć pod uwagę w momencie wchodzenia na nowy, zagraniczny rynek!

Błędy kulturowe w marketingu na rynkach zagranicznych – unikaj ich!

Błędy kulturowe w marketingu na rynkach zagranicznych mają wiele źródeł, które poniżej opisujemy.

Język i kontekst kulturowy

Trzeba pamiętać nie tylko o tym, by przekaz promocyjny za granicą przebiegał w poprawnym języku miejscowym, ale także by brał pod uwagę te skojarzenie kulturowe, które są istotne w tym innym społeczeństwie.

Wszelkiego rodzaju przysłowia, związki frazeologiczne, czy odniesienia zrozumiałe w Polsce mogą być zupełnie nieprzydatne poza granicami naszego kraju. Reklama z Kubą Wojewódzkim, czy polskimi siatkarzami nie będzie interesująca dla obcokrajowców, którzy tych ludzi nie znają. Trzeba wykorzystywać osoby znane i popularne tam. To samo dotyczy przebojów muzycznych używanych w konstruowaniu reklam, odniesień do literatury, sztuki, seriali, filmów i wydarzeń historycznych.

Wygląd modeli i różnice etniczne

Wchodząc ze swoimi produktami na rynek zagraniczny powinieneś zmienić typ urody modeli i modelek oraz innych osób, które pojawiają się w reklamach. Ma to bardzo duże znaczenie, gdyż konsumenci lubią widzieć w materiałach promocyjnych ludzi do siebie podobnych. 

Chodzi tu nie tylko o kolor skóry, ale także o dominujący typ urody – ciemne/jasne włosy, niski/wysoki wzrost, kolor oczu, budowa ciała. Oczywiście w większości krajów mieszkają ludzie o zróżnicowanych cechach fizycznych. Jednak w reklamach powinno używać się modeli o wyglądzie typowo lokalnym.

Dominujące wartości i struktura społeczna

Jeśli twoja marka w Polsce kierowana jest do konkretnego segmentu odbiorców, na przykład do tradycyjnych rodzin, lub do liberalnych singli – musisz zbadać, gdzie tego typu ludzi znajdziesz w społeczeństwie, do którego wchodzisz. W ten sposób łatwiej skonstruować strategię promocyjną i dobrać kanały reklamowe. 

Trzeba dokładnie sprawdzić, jaki procent odbiorców na nowym rynku będzie zainteresowany tym, co produkujesz. Dowiedz się, co tym ludziom jest bliskie. Jakiej muzyki słuchają, jakie filmy lubią, jakich celebrytów naśladują, czy są religijni, czy nie, wykształceni, czy nie i tak dalej. Czyli musisz bardzo wnikliwie przeprowadzić segmentację nowego, zagranicznego rynku.

I dopiero mając te wszystkie informacje możesz sformułować spójną strategię internacjonalizacji!

Podsumowanie

Jest oczywiście dużo więcej czynników, które trzeba brać pod uwagę wchodząc z biznesem na obcy rynek, gdzie uwarunkowania kulturowe są zupełnie inne od rodzimych.

Trzeba koniecznie zadbać o współpracę z profesjonalistami oferującymi usługi wsparcia dla internacjonalizacji.

Zapraszamy na naszą stronę internetową – jako specjalistyczna agencja marketingowa oferujemy wiele usług, w tym świetnie dopracowane działania, które ułatwią ci wejście na rynki zagraniczne!

Scroll to Top