Content-Creation

Czy obserwujemy koniec kampanii reklamowych na Facebooku?

Władze Unii Europejskie od długiego czasu miały, „, ale” do sposobu targetowania reklam na użytkowników Facebooka, w oparciu o ich zachowania na platformach, a także o dane demograficzne. Obawiano się, że procedury giganta są sprzeczne z obowiązującymi w UE przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych.

I stało się – Meta Platforms musiało zaprzestać wyświetlania reklam opartych na zachowaniach użytkowników w internecie, ponieważ praktyki te są sprzeczne z europejskimi przepisami dotyczącymi prywatności. Europejska Rada Ochrony Danych podjęła tę decyzję 27 października 2023 roku na wniosek urzędów ochrony danych osobowych w Holandii i Norwegii. 

Jak Facebook pogwałcał unijne przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych?

Meta śledził, co publikujesz, na co klikałeś lub co lubiłeś na Facebooku i Instagramie, i wykorzystywał te informacje do oferowania spersonalizowanych reklam. Niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych milionów ludzi na Facebooku było dla tej firmy modelem biznesowym – o takie stwierdzenie pokusił się Aleid Wolfsen, szef holenderskiego urzędu ochrony danych osobowych i wiceprzewodniczący EROD. Zdaniem Wolfsena, decyzja europejskiego regulatora spowoduje, że prywatność użytkowników platform koncernu Meta będzie teraz lepiej chroniona.

Jak Meta obchodzi zakaz Europejskiej Rady Ochrony Danych?

Właściciel Instagrama i Facebooka – Meta Platforms – wprowadził w odpowiedzi na regulacje unijne opcję korzystania ze swoich platform bez wyświetlania reklam. Jest to jednak opcja płatna.

Subskrypcja jest dostępna w Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w Szwajcarii. Opłata za subskrypcję jest odpowiedzią na rosnące regulacje dotyczące sposobu gromadzenia i wykorzystywania danych użytkowników w Europie – wskazuje Bloomberg.

Już od listopada 2023 użytkownicy mogą subskrybować serwisy społecznościowe.

Koszt subskrypcji w polskiej walucie wynosi około 45 zł miesięcznie za dostęp na komputerach i prawie 60 zł w systemach mobilnych. Stawki te są zbliżone do tych ujawnionych na początku października 2023 roku, gdy informowano o 14 dolarach miesięcznie za obejście spersonalizowanych reklam na telefonie. Co ważne, Meta będzie nadal oferować usługi z reklamami bez dodatkowych opłat.

Czy wobec tego warto inwestować w kampanie reklamowe na Facebooku i Instagramie?

Odpowiedź brzmi: TAK. Oczywiście możliwość wykupienia przez użytkowników platform opcji bez reklam ma potencjał ograniczenia zasięgu kampanii promocyjnych. Niemniej jednak na pewno spora liczba internautów nie zdecyduje się na opłacanie kolejnej usługi w mediach społecznościowych. 

W najbliższych miesiącach dowiemy się, jaki będzie rzeczywisty odsetek użytkowników Facebooka i Instagrama, którzy zdecydują się na skorzystanie z opcji subskrypcji.

Na razie, biorąc pod uwagę olbrzymią liczbę użytkowników platform należących do Meta i względnie łatwą możliwość dotarcia do potencjalnych klientów oraz angażowania ich w interakcje – warto zainwestować, chociaż w pewnym zakresie w promocję na Facebooku i na Instagramie.

Oczywiście aby te kampanie były skuteczne i brały pod uwagę wszelkie ograniczenia i uwarunkowania platform Meta – musisz zainwestować w profesjonalne opracowanie strategii promocyjnej w Social Media.

Tylko specjaliści dają ci możliwość wykorzystania potencjału Facebooka oraz wyciśnięcia z tej platformy wszystkiego, co ma do zaoferowania!

Scroll to Top