Na rynku dostępnych jest kilka różnych szablonów modelu biznesowego. Jednym z najpopularniejszych jest Business Model Canvas. Metoda została stworzona przez Alexa Osterwaldera i Yvesa Pigneura i zaprezentowana w książce Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Szablon z miejsca stał się podstawowym narzędziem do tworzenia szablonów biznesowych, szczególnie wśród startupów. Skąd taka popularność i na czym polega sam szablon? Wszystko wyjaśniamy w poniższym wpisie.
Dla kogo stworzono business model canvas?
Każdy przedsiębiorca, na początku działalności gospodarczej staje przed problemem przełożenia opracowanego pomysłu w kompletny plan działania, podczas prowadzenia biznesu. To wyzwanie dotyczy także części już działających firm. Jak najefektywniej dotrzeć do różnych grup klientów? Jak połączyć kluczowe działania i zasoby firmy w celu czerpania zysków z wytworzonej wartości? Jak tworzyć model biznesu, który będzie innowacyjny w stosunku do konkurencji? Na te pytania odpowiedzią powinien być dobrze wypełniony szablon. Jeśli na część pytań nie będziesz w stanie odpowiedzieć, może się okazać, że potrzebujesz profesjonalnej pomocy, lub Twój biznes wymaga dopracowania i uzupełnienia luk w planie.
Jak zbudowany jest szablon canvas?
Według Alexa Osterwaldera na model biznesowy składa się 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w proces zarabiania przez organizację pieniędzy. Dotyczą one 4 głównych dziedzin w działalności biznesowej: klienta, oferty, infrastruktury oraz finansów. Obszary te można zaprezentować w formie jednej kartki (kanwy) podzielonej na odpowiadające im pola. Prezentacja modelu w formie wizualnej kanwy pozwala na lepszą współpracę w zespole i zwrócenie uwagi na podejście projektowe do budowania modelu biznesowego. Kolejną ważną cechą jest czytelność i przejrzystość strategii. Nawet nowy pracownik będzie w stanie szybko odnaleźć się w poszczególnych działach.
Szablon dzieli się na następujące segmenty:
1. Segmenty klientów — Dla kogo powstaje produkt/usługa? Kto może być potencjalnym klientem i dlaczego? Kto będzie w stanie płacić za produkt?
2. Propozycja wartości — Jakie problemy klientów chcę rozwiązać? Co ma największe znaczenie dla odbiorców? Co jest dla nich największą wartością? Jaką wartość generuję dla klientów?
3. Kanały komunikacji — Jak nawiązuję kontakty z klientami? Z jakich kanałów chcę korzystać? Jakie metody najlepiej się sprawdzają? Jakie koszty generują poszczególne kanały?
4. Relacje z Klientem — Jakich relacji oczekują od mojej firmy klienci? Czy mogę sprostać tym oczekiwaniom? Ile mnie to kosztuje?
5. Strumienie przychodów — Za co płacą moi klienci teraz i za jaką wartość byliby w stanie zapłacić? Jaki jest udział danych strumieni przychodów w ogólnych przychodach? W jaki sposób płacą, a jak mogliby płacić?
6. Kluczowe zasoby — Jakich zasobów wymaga propozycja wartości firmy? Jakie zasoby są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania kanałów dystrybucji? Jakich zasobów wymagają relacje z klientami?
7. Kluczowe działania — Jakie działania muszę podjąć, aby zapewnić przychody? Co muszę zrobić, żeby nawiązać i utrzymać relacje z klientami? Jakich czynności wymagają kanały dystrybucji? Jakich najważniejszych działań wymaga propozycja wartości?
8. Kluczowi partnerzy — Kto jest moim kluczowym dostawcą? Kto jest moim najważniejszym partnerem biznesowym? Jakie produkty i usługi dostarczają mi partnerzy?
9. Struktura kosztów — Jakie działania firmy wymagają największych nakładów finansowych? Co generuje największe koszty? Jakie kluczowe zasoby kosztują najwięcej?
Najważniejsze zalety Business Model Canvas
Przepisem na sukces i osiągnięcie założonych celów jest zazwyczaj połączenie kilku różnych strategii marketingowych oraz dobranie do nich odpowiednich elementów. Szczególną uwagę warto zwrócić na marketing internetowy, ponieważ staje się on najbardziej popularnym narzędziem.
Pamiętaj, by szablon uzupełnić jak najdokładniej. Możesz także wrócić do niego po kilkudniowych przerwach. Możliwe, że w tym czasie przypomnisz sobie nowe informacje lub zmienisz część danych. Prawidłowo wypełniony BMC ma wiele zalet, w tym:
- Wszystkie najważniejsze informacje o firmie i jej działaniu podane są na jednej kartce
- Możesz łatwo i szybko modyfikować poszczególne pola i dostosowywać je do aktualnej sytuacji
- Możesz łatwo wyłapać słabe strony Twojego biznesu i szybko je poprawić
- Masz jasno zdefiniowane kluczowe elementy swojego modelu
- Szablon może pomagać w podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych w przyszłości i sprawdzać ich rezultaty
- BMC w swoim pierwotnym założeniu skupia się na klientach i ich potrzebach. Pozwala Ci to stworzyć dopasowaną ofertę, która będzie lepiej odpowiadać oczekiwaniom odbiorców
Business Model Canvas nie jest lekarstwem na wszystkie bolączki funkcjonowania firmy, ani jedynym narzędziem, dzięki któremu Twoja marka odniesie sukces. Jest wiele części składowych mających wpływ na ostateczny wynik działalności, warto jednak skorzystać ze sprawdzonych narzędzi, żeby ograniczyć do minimum ryzyko niepowodzenia naszego biznesu.
Nasza Agencja świadczy kompleksowe usługi marketingowe, jeśli uważasz, że Twoja firma potrzebuje audytu i opracowania dedykowanego modelu biznesowego, zgłoś się do nas.