Content-Creation

Cięcie drewna w zakładzie stolarskim za pomocą piły.

Marketing dla przemysłu

Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?

Marketing w branżach przemysłowych jest nadal mało popularny, chociaż coraz więcej firm przemysłowych kieruje zapytania do agencji marketingowych. Niektórzy nadal sądzą, że marketing, a zwłaszcza ten w mediach społecznościowych, jest odpowiedni wyłącznie dla rynku dóbr konsumpcyjnych, a nie przemysłowych. Tak naprawdę rzeczywistość w tym momencie wygląda nieco inaczej. Istnieje wiele platform społecznościowych, które mają charakterystyczną funkcję czy grupę odbiorców i można je z powodzeniem wykorzystać w Twojej branży. Jak wybrać agencję marketingową? Czym się kierować i na co zwracać szczególną uwagę? Jak przygotować się do rozmowy z agentem? Odpowiadamy!

Odpowiednia agencja marketingowa – czyli jaka?

Branżom z bardziej “plastycznym” wizerunkiem, typu beauty, akwarystyka, a nawet siłownie czy gastronomia, dużo prościej znaleźć agencję marketingową, która poprowadzi im chociażby social media. Zdecydowanie łatwiej sprzedawać usługi stacjonarne, na które jest ogromne zapotrzebowanie konsumpcyjne wśród osób fizycznych. Inaczej jest w przypadku firm z branży przemysłu lub technologii nastawionych nie tylko na relacje B2C, ale także B2B. Niektóre przedsiębiorstwa posiadają ofertę mocno wyspecjalizowaną, np. przemysł drzewny i budowlany, technologie VR czy elektronika. Tutaj trzeba stawiać na dostosowane kanały komunikacji, indywidualne podejście do kampanii reklamowych, bardzo skrupulatne określanie celów i odbiorców docelowych, a także zaplecze merytoryczne, aby tworzyć odpowiednie treści. No, chyba że zależy Ci tylko na ustawieniu kampanii reklamowej, do której dostarczysz wszystkie merytoryczne materiały. Osób wyspecjalizowanych w branżach technologicznych, którzy są jednocześnie specami od marketingu nie ma zbyt wiele. Warto zatem poświęcić trochę czasu na odpowiedni research i samemu postawić sobie jasno cel – czego oczekuję od agencji marketingowej?

 

Na co zwracać uwagę w wyborze agencji marketingowej?

Tak jak wspomnieliśmy, istotny jest skrupulatny research, porównywanie ofert różnych agencji, a zwłaszcza portfolio. Czasem firmy oferują “kompleksowe usługi w każdej możliwej branży” i już wtedy powinna zapalić nam się lampka. To prawie niemożliwe, żeby w takim przypadku świadczyć wszystkie usługi na tak samo wysokim poziomie. Jeśli masz firmę przemysłową, nie lepiej zatrudnić agencję, która specjalizuje się w Twojej branży bądź pokrewnych? Czy wolisz “zaoszczędzić” parę złotych na agencję, która w swoim portfolio ma znane marki branży kosmetycznej? To tak nie działa. A jest to przekonanie wielu firm – znane marki (nieważne, jaka branża) ufają, więc zaufajmy i my. I takim sposobem zlecają specjalistom marketingowym z branży fryzjerskiej prowadzenie marketingu internetowego firmy produkującej śruby i nakrętki kulowe. I jak to ma się udać?

Jak już znajdziesz agencję, która działa w interesującym Cię sektorze, warto sprawdzić jakość ich pracy. Przy odrobinie szczęścia trafisz na takie, które w swoim portfolio nie podadzą jedynie logo wielkich firm. Mogą dla nich świadczyć jednorazową, malutką usługę, stawiając ich wyżej w portfolio ze względu na ich renomę. Dobrze jest, kiedy agencja otwarcie opowiada, jakie usługi świadczy dla danej marki. Pozwoli Ci to ocenić jakość jej pracy, np. przeglądając profile w social mediach prowadzone przez tę agencję.

Oczywiście pozostaje też standardowa czynność – sprawdzenie opinii o firmie. Możesz sprawdzić je w Google, mediach społecznościowych czy grupach branżowych. Zasięgnij też opinii od zaprzyjaźnionych firm – rekomendowane agencje też mogą okazać się warte uwagi.

Dalej obserwuje się sytuacje, że głównym kryterium wyboru firmy marketingowej jest koszt usług. Wiadomo, że zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi coś taniej. Często jednak okazuje się, że to jest pozorne oszczędzanie. Warto jest zainwestować w agencję marketingową, która będzie specjalizować się w Twojej branży. Nawet jeśli koszta są nieco większe – na dłuższą metę przyniosą dużo większe korzyści finansowe, a także – co jest dla Ciebie bardzo ważne – realnie zaoszczędzą Twój czas. Oddasz markę w ich ręce i nie będziesz się martwić o poprawność merytoryczną działań marketingowych. Będzie to współpraca dwóch firm, które wiedzą, o czym do siebie rozmawiają 🙂

Jak przygotować się do rozmowy z agentem?

Zastanów się, czego oczekujesz od agencji marketingowej. Tylko kampanii reklamowych? Prowadzeniem profilu w social mediach? A może e-sklepu i SEO? Dobrze jest sprecyzować swoje potrzeby i oczekiwania. Jest też możliwość, że nie znasz się za dobrze na marketingu, dlatego też szukasz pomocy. Określ więc, jaka jest Twoja obecna pozycja na rynku, a do jakiej chcesz dążyć w przeciągu np. kolejnego roku. Zestaw obserwowane przez siebie największe konkurencyjne firmy i sprawdź, jakie działania marketingowe podejmują. Dobra agencja marketingowa powinna Ci także zadać szereg pytań o Twojej marce. Po otrzymaniu odpowiedzi i poznaniu Twojej firmy, powinna pokazać Ci wstępną ofertę z dostosowaną strategią marketingową, bazując na rodzaju świadczonych przez Ciebie usług lub sprzedawanych produktów, badaniu konkurencji i portrecie klienta docelowego. Brak wnikliwości agencji na poziomie sprzedaży/negocjacji to zły znak. Nie można przygotować skutecznych działań marketingowych, nie posiadając wiedzy o dotychczasowych działaniach firmy. Poza tym jak wygrać z konkurencją, nie badając jej?

Po otrzymaniu oferty warto umówić się na spotkanie na żywo, aby zweryfikować, czy to, co się w niej znajduje, pokrywa się z faktyczną wiedzą danego specjalisty. Oczywiście w ciągu trzech pierwszych miesięcy działania marketingowe powinny być uważnie mierzone i dostosowywane pod wyniki, żeby maksymalizować ich skuteczność. Trzymaj też rękę na pulsie – gdy już ustalona będzie oferta i strategia, będzie Ci łatwiej egzekwować to, co jest zawarte w umowie.

Podsumowanie

Dobra agencja marketingowa to taka, która rozumie potrzeby swojego klienta. Dysponuje także odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, aby świadczony marketing internetowy przynosił założone zyski. Poziom zaangażowania i transparentność agencji marketingowej można ocenić już na początkowym etapie współpracy, co potem istotnie przełoży się na jakość świadczonych usług. W końcu chcesz wybrać agencję marketingową, z którą nawiążesz dłuższą współpracę, dlatego należy podejść do sprawy skrupulatnie i rozważnie.

Scroll to Top