fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Zrozumieć Klienta – jak rozmawiać?

Content Creation

W pracy z klientami nie ma rzeczy mniej i bardziej ważnych. Wszystkie wpływają na wzajemne relacje, a ostatecznie to, czy klient z nami zostanie czy nie…

Kilka słów z życia wzięte. Byliśmy ostatnio na spotkaniu z klientem. Nic nadzwyczajnego – codzienna praca. Zapytanie, brief, analiza, dyskusja, oferta, prezentacja. Potrzeba – jak wielu firm. Oferta – jak dla tej jednej. Na koniec spotkania klient powiedział nam, że przed nami było u nich kilka znacznie większych graczy, ale przychodzili wszyscy jak jeden mąż z „gotowym” rozwiązaniem. Kotlet raz. Jakby wszyscy korzystali z tego samego schematu budowania oferty. My pokazaliśmy coś innego… Dlaczego? Bo staraliśmy się zrozumieć Klienta!

Budując własny biznes, pierwszym elementem na którym się skupiasz jest najczęściej… pozyskanie Klienta. Jeśli nie robiłeś tego wcześniej, swoją wiedzę czerpiesz zapewne z doświadczeń innych przedsiębiorców, blogów biznesowych i własnej intuicji. I stosujesz najstarszą, ale też najpopularniejszą metodę: prób i błędów.

spotkanie biznesowe
Biznesowa burza mózgów

Prawda uniwersalna…

…jest jedna – nie ma gotowych, zawsze skutecznych recept. Ze wszystkich „prawd objawionych”, porad biznesowych wyjadaczy, psychologicznych „check list”, gotowych scenariuszy można wyjąć tak naprawdę tylko kilka takich, które skuteczny przedsiębiorca i tak zna i stosuje. A sprawdzają się nie tylko przy prowadzeniu biznesu.

Słuchaj ze zrozumieniem

Niby nic, a jednak od tego jak słuchasz swojego potencjalnego Klienta zależy to, czy ostatecznie nim zostanie. Poradników o aktywnym słuchaniu jest wiele. Skupienie, patrzenie w oczy, potakiwanie, parafrazowanie wypowiedzi rozmówcy, powtarzanie najważniejszych fraz – to wszystko zachowania, które równie często się sprawdzają, jak zawodzą. Ale z doświadczenia jedynym skutecznym sposobem jest słuchanie. Nie przysłuchiwanie się, nie uwaga skupiona na rozmówcy, nie gesty, mruganie, kontakt wzrokowy tylko… słuchaj ze zrozumieniem. Ale też…

pozwól mówić.

W końcu to on chce znaleźć rozwiązanie dla siebie. Nie dla konkurencji, nie dla biznesu, najczęściej też nie dla idei, ale dokładnie dla siebie. Chce zarobić, poprawić wizerunek, zmienić postrzeganie, dać się zauważyć itp… Coś poprawić. Jeśli tylko pozwolisz klientowi mówić – powie czego chce, co mu się wydaje że pomoże, do czego potencjalnie jesteś potrzebny, dlaczego rozmawiają właśnie z Tobą (nawet jeśli jesteś jednym z wielu) i jaki ma pomysł.

spotkanie z klientem

Zadawaj pytania

Pozwalasz mówić i słuchasz. Ale też zadawaj pytania. Drąż, dociekaj, sprawdzaj. Im więcej danych zbierzesz, im bardziej szczegółowe informacje otrzymasz – tym lepiej. Nie obawiaj się, że czegoś z biznesu Klienta nie rozumiesz – pytaj. W końcu nie ma głupich pytań… bylebyś tylko wyciągał wnioski z odpowiedzi…

Bądź sobą

Dziś wydaje się, że jednym z najważniejszych elementów komunikacji i prowadzenia relacji z klientami jest przede wszystkim autentyczność. To ona w wielu przypadkach stanowi przewagę konkurencyjną. Nie ściemniaj, nie obiecuj czegoś, czego nie jesteś w stanie dowieźć. Nie buduj zamków z piasku. Nie biczuj się i nie deprecjonuj tego co przez lata wypracowałeś.

A potem przygotuj się i podaj klientowi danie, które jest skrojone wyłącznie na jego miarę!

Content Creation

, ,

Powiązane posty

Brak wyników.

Menu