fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Korzyści z Targów – Targi Branżowe – cz.3

folder_openContent Creation
hala_rotterdam

W poprzednich dwóch częściach poruszyliśmy historię targów w Polsce, najważniejsze współczesne wydarzenia targowe, formalności i procedurę zgłoszenia swojego udziału oraz najczęściej popełniane błędy. Dzisiaj zajmiemy się tym jak najlepiej wykorzystać udział w wydarzeniu, żeby wyjazd był jak najbardziej owocny i jakie mogą dla nas wyniknąć korzyści z targów

Czynności poprzedzające targi

Jeśli mamy już potwierdzony udział w imprezie targowej, znamy jej datę oraz lokalizację naszego stoiska, możemy zająć się promocją związaną z samą obecnością na targach. Pracę nad tym zagadnieniem należy zacząć odpowiednio wcześnie tak by mieć czas na odpowiednią komunikację. Proponujemy kampanię reklamową podzielić na część online i offline. Bardzo pomocny w tym momencie może być media plan, dzięki któremu będziemy mogli na bieżąco śledzić stopień realizacji poszczególnych zadań.

Marketing offline

Pierwsze od czego zaczynamy to sprawdzenie pozostałych wystawców biorących udział w targach. Często możemy wśród nich znaleźć naszych potencjalnych klientów, kontrahentów oraz oczywiście konkurencję. Informacje o wystawcach możemy znaleźć na stronie organizatora w zakładkach dotyczących poszczególnych wydarzeń. Najczęściej wystawcy są posegregowani alfabetycznie lub branżowo. Z listy wybieramy te firmy, które interesują nas z biznesowego punktu widzenia. Nasz pierwszy kontakt to w 99% telefon do firmy. Jeśli na początku rozmowy zaznaczymy w jakiej sprawie dzwonimy to praktycznie zawsze sekretarka przekaże nam numer do odpowiedniej osoby.

Żadna odpowiedzialna firma nie zlekceważy potencjalnych klientów lub kontrahentów, którzy sami się do nich zgłaszają. W trakcie rozmowy telefonicznej możemy pokrótce przedstawić profil naszej działalności oraz umówić spotkanie na samych targach. Jest to o tyle wygodne, że wszyscy są na miejscu i nikt nie musi specjalnie jeździć na drugi koniec kraju na godzinne spotkanie. Są to zdecydowanie kolejne korzyści z targów. W trakcie rozmowy poprośmy o adres e-mail, tak by w drugim kroku wysłać przypomnienie i potwierdzić dzień i godzinę spotkania. Telefon do firmy warto wykonać jak najwcześniej. Duże marki mają zapełniony kalendarz spotkań i ciężko będzie umówić się z kimś decyzyjnym na ostatni moment.

Spotkanie biznesowe

Żeby spotkanie na Targach przyniosło oczekiwany skutek warto się do niego przygotować merytorycznie i materiałowo. Zadbajmy o to, żeby nie brakło nam wizytówek, oraz żeby te wizytówki były w odpowiednim stanie. Nie ma nic gorszego niż na początku rozmowy, wręczyć rozmówcy pogiętą, wyblakłą wizytówkę, która wiele już przeszła… Zwracajmy uwagę na takie szczegóły, bo budują one nasz wizerunek.

Kolejna rzecz to materiały promocyjne. Każdy kto był na targach wie, że jesteśmy tam wręcz zarzucani wszelkiej maści ulotkami, folderami i katalogami. Często są to opasłe tomiszcza, które są ciężkie, niewygodne i zajmują dużo miejsca. Proponujemy postawić przede wszystkim na jakość i konkrety. Nasz rozmówca z pewnością nie będzie miał czasu na przejrzenie 40 stron dokumentu. O wiele poręczniejszy będzie mały folder ograniczony do maksymalnie 10 stron. Wszelkie pozostałe materiały prześlijmy mailem po spotkaniu. Oczywiście na naszym stoisku powinniśmy mieć również bardziej rozbudowane materiały, które nasz rozmówca będzie mógł ze sobą zabrać, jeśli wyrazi taką chęć.

Podsumowanie spotkania

Dzień lub dwa po spotkaniu warto przesłać krótkie podsumowanie rozmowy z podziękowaniem za spotkanie. Jeśli rozmowa była owocna i obie strony wyraziły zainteresowanie współpracą, to mniej więcej tydzień lub maksymalnie dwa tygodnie po targach warto wykonać telefon, który wyznaczy dalsze kroki. Wcześniejszy kontakt może być nieskuteczny ze względu na inne obowiązki czekające na rozmówce po powrocie z targów.

Współpraca z prasą branżową

Oprócz bezpośredniego kontaktu z firmami warto także skontaktować się z prasą branżową. Warto wcześniej stworzyć we współpracy z PR-owcem komunikat prasowy, który roześlemy do odpowiednich redakcji. Warto tam zamieścić informację o tym jakie produkty i rozwiązania będziemy pokazywać na targach, na której hali można nas spotkać oraz jak się z nami skontaktować. Oprócz samej notatki prasowej zaprojektujmy baner reklamowy informujący w jakim wydarzeniu bierzemy udział oraz gdzie zlokalizowane jest nasze stoisko. Taki baner redakcja może wrzucić również na swoją stronę www z podpiętym hiper-linkiem do naszej witryny.

Materiały reklamowe

Wcześniej poruszyliśmy temat materiałów reklamowych produkowanych na targi. Oczywiście w planowaniu takich materiałów trzeba zwrócić uwagę na specyfikę wydarzenia. Inna frekwencja będzie podczas kameralnych targów przewidzianych dla przemysłu i biznesu, a inna na wydarzeniach otwartych dla klientów detalicznych. Załóżmy, że bierzemy udział w targach przemysłowych dla producentów urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Jeszcze parę lat temu każde stoisko uzbrojone było w wielki pojemnik z cukierkami, ciasteczkami, smyczami i długopisami. Na szczęście ta tendencja powoli się zmienia. Bo po co dyrektorowi handlowemu kolejna smycz reklamowa albo plastikowy długopis? Ludzi biznesu interesują konkrety i twarde dane. O wiele lepiej sprawdzi się folder ze specyfiką danego urządzenia, katalog produktów, informator przemysłowy czy modny ostatnio pendrive z wgranymi wszystkimi materiałami, których nie trzeba będzie szukać w internecie. Dodatkowo, taki pendrive z naniesionym logotypem można potem wielokrotnie wykorzystać, a nasze logo będzie dobrze widoczne przy każdym użyciu.

W przypadku pendrivów polecamy w szczególności te, wyglądem i rozmiarem przypominające karty kredytowe. Z sukcesem spełniają rolę trwałej wizytówki, na której możemy nanieść nasze dane kontaktowe. Popularne także stają się bawełniane torby, które następnie można wielokrotnie wykorzystywać w codziennym życiu. Jeśli chcemy koniecznie produkować gadżety to wybierajmy takie, które będą miały zastosowanie w codziennym życiu. Dzięki temu nazwa naszej firmy będzie dłużej „żyła” w głowie klienta.

hala targowa
Hala targowa

Wygląd stoiska targowego

Warto także zadbać o samą aranżację stoiska. Powinno ono być zbudowane w kolorystyce naszego logotypu lub produktów, które oferujemy. Klienci odwiedzający targi powinni z łatwością orientować się na jakim stoisku obecnie się znajdują i czym zajmuje się Twoja firma. W przeciwnym wypadku mogą je po prostu potraktować jako nieatrakcyjne. Konkurencja na targach jest duża, a czasu stosunkowo mało, korzyści z targów mogą szybko przerodzić się w porażkę. Musisz maksymalnie zainteresować odwiedzających swoją ofertą. Pamiętaj również o wydzieleniu kącika, w którym będzie można usiąść i komfortowo porozmawiać. Każdy metr kwadratowy stoiska kosztuje, ale warto pomyśleć o takim miejscu, żeby nasz rozmówca poczuł się doceniony, a nie potraktowany jak kolejny odwiedzający.

To wszystko?

Często na Targach organizowane są panele dyskusyjne i prelekcje. Warto się tym zainteresować bo nierzadko organizatorzy szukają specjalistów, którzy będą chcieli podzielić się wiedzą. Udział w panelach najczęściej jest bezpłatny a daje nam możliwość pokazania się przed szerokim gronem odbiorców i pokazania naszej oferty z jak najlepszej strony. To kolejne korzyści z targów które możemy osiągnąć małym nakładem pracy.

Oczywiście istnieje kilka a nawet kilkanaście innych możliwości zakomunikowania swojej obecności na targach. Ale wiążą się one z dużymi nakładami finansowymi. Poza tym w przypadku takich wydarzeń, warto promować się tam, gdzie są nasi klienci, dlatego odradzamy ogólnopolskie stacje telewizyjne, radiowe czy duże portale internetowe poruszające szeroką tematykę.

Marketing online

W przypadku działań online, internet oferuje nam bardzo szerokie pole komunikacji oraz dotarcia do klienta docelowego. Zacznijmy od naszej strony internetowej.

Niezależnie od tego w jakim języku zbudowana jest strona w zdecydowanej większości oferuje ona możliwość zamieszczania treści w postaci grafik, gifów lub filmów wideo. Warto to wykorzystać i w najbardziej widocznym miejscu zamieścić informację o targach i naszej lokalizacji. Dzięki temu mamy pewność, że osoby odwiedzające naszą stronę zobaczą od razu komunikat o wydarzeniu. Oprócz tego warto stworzyć odpowiedni layout i wysłać maila do naszych kontrahentów z informacją o nowościach jakie przygotowaliśmy na targi. Nawet jeśli nasz klient nie będzie mógł się na nich pojawić, to poczuje się doceniony, a przy okazji może zaciekawi go nasz nowy produkt lub usługa.

Podobne zabiegi jak na stronie internetowej przeprowadźmy na naszych profilach w mediach społecznościowych. Na portalu Facebook możemy ustawić odpowiedni baner jako zdjęcie główne. Możemy także stworzyć dedykowany post a następnie promować go poprzez menagera reklam. W takim wypadku jako grupę docelową wybierzmy osoby obserwujące nasz profil oraz ich znajomych. Dzięki temu nasz komunikat zobaczą osoby zainteresowane tą konkretną tematyką. O reklamach na Facebooku pisaliśmy tutaj.

Co jeszcze?

Kolejnym ciekawym sposobem komunikacji jest ustawienie odpowiedniego banera w stopce maila. Jeśli nasza firma posiada dział handlowy i biuro obsługi klienta, to możemy być pewni, że w bardzo krótkim czasie większość odbiorców naszej korespondencji zauważy baner. Plusem tego rozwiązania jest mała agresywność przekazu.

Zamieściliśmy już informację na naszej stronie, profilach społecznościowych i mailu. Co jeszcze możemy zrobić? Proponujemy ustawić odpowiednie kampanie płatne za pomocą Google Ads. Reklamy powinny mieć przede wszystkim odpowiednio dobrane grupy docelowe, lokalizację i okres wyświetlania. Jeśli chodzi o szczegóły ustawiania kampanii w Google Ads to zajmiemy się tym w osobnym wpisie. W przypadku problemów z konfiguracją kampanii zawsze możemy skontaktować się z biurem obsługi klienta Google. Ich specjaliści chętnie pomogą w ustawieniu wszystkich opcji.

Podsumowanie

Bardzo często na targach spotykamy się z sytuacją, że stoisko pięknie wygląda, dostępne są profesjonalne materiały informacyjne i promocyjne, ale nie ma z kim porozmawiać, bo na stoisku obecne są dwie hostessy z zewnętrznej agencji, które nie mają bladego pojęcia czym zajmuje się ich zleceniodawca. Oczywiście, nie mamy nic przeciwko obecności hostess podczas imprez targowych, ale korzyści z targów w takiej sytuacji będą o wiele mniejsze. Oprócz hostess na stoisku powinien być zawsze obecny przedstawiciel firmy, który będzie miał odpowiednią wiedzę merytoryczną.

Jeśli odpowiednio wcześnie zaplanujemy i zrealizujemy wszystkie opisane czynności to mamy bardzo duże szanse, że nasz wyjazd zaowocuje wartościowymi kontaktami biznesowymi, które w dalszej perspektywie mogą przełożyć się na nowe zamówienia. Warto do takiego wyjazdu podejść kompleksowo. Dzięki temu korzyści z targów na pewno będą proporcjonalne do wysiłku włożonego w przygotowanie wyjazdu.

Wyciągaj wnioski

Polecamy także po każdym takim wyjeździe robić podsumowanie. Ile nowych kontaktów udało nam się pozyskać? Czy w trakcie targów sprzedaliśmy nasz produkt lub wysłaliśmy wycenę zainteresowanym klientom? Ile spotkań biznesowych udało się odbyć i jaki był ich skutek? Czy stoisko spełniło nasze oczekiwania? Te wszystkie zagadnienia pozwolą nam wyciągnąć wnioski i lepiej przygotować się do kolejnej imprezy.

Część pierwsza

Część druga

Piotr Jagucki

CEO, Content Creation

Tags: ,

Powiązane posty

Menu