fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Mikrobudżety – gdzie się reklamować z małym budżetem? Cz.1

Jako agencja obsługujemy szeroką grupę klientów z różnych branż. Oczywiste w takim przypadku jest to, że ich budżety różnią się od siebie. Czasami te różnice są bardzo duże i wynoszą od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Każdy klient chce widzieć namacalne efekty pracy agencji. Najlepiej, żeby te efekty były widoczne w dochodach firmy. Praca na dużym budżecie daje komfort działania w kilku różnych kanałach i przerzucania budżetu tam, gdzie wyniki są najlepsze. Co jednak w sytuacji, gdy mikrobudżety reklamowe wynoszą 50, 100 albo 300 złotych? Nie ma sytuacji bez wyjścia, a wiadomo, że Polak potrafi!

Portale społecznościowe a mikrobudżety

Jedną z pierwszych opcji, jaką warto rozpatrzyć, jest obecność na portalach społecznościowych. Wybór jest spory, zaczynając od Facebooka, Instagrama, YouTube czy LinkedIn. Sama obecność tam i możliwość publikowania treści jest darmowa. Portale społecznościowe dają nam szereg korzyści. Najważniejszą z nich jest interakcja z naszymi klientami. Możemy wysłuchać ich potrzeb, zaprezentować produkt, opisać usługę i zebrać feedback lub leady. Dodatkowe możliwości to m.in. tworzenie grup, dodawanie albumów ze zdjęciami czy organizowanie wydarzeń, które mogą sprawdzić się, np. w sytuacji premiery nowego produktu. Te wszystkie funkcje są darmowe. Oczywiście nie wszystkie portale oferują te same narzędzia. Warto się zastanowić, czy musimy być wszędzie czy wystarczy obecność na jednym lub dwóch specjalistycznych portalach. Może w przypadku obrabiarek cyfrowych lub uszczelek do instalacji hydraulicznych lepszym źródłem dotarcia będzie LinkedIn niż YouTube. Z kolei w przypadku biżuterii i odzieży lepiej sprawdzi się Instagram i Pinterest niż chociażby Twitter.

Reklama na portalach społecznościowych – Facebook

Oczywiście opisane powyżej funkcjonalności nie wykorzystują wszystkich dostępnych możliwości. Część z nich jest niestety płatna. Na szczęście stawki za reklamę na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn nie są wysokie i nawet mając mikrobudżety, każda firma może sobie pozwolić na minimum jedną kampanię w miesiącu. Dzisiaj skupimy się na Facebooku.

Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że jesteśmy lokalnym warsztatem samochodowym działającym w średniej wielkości mieście. Mamy standardowy zakres usług, takich jak wymiana opon, serwis zimowy, wymiana filtrów, płynów i rozrządu. Po analizie rynku i naszej grupy docelowej decydujemy się na obecność na Facebooku i prowadzenie tam fanpage’a oraz konta reklamowego. Szczególnie że mikrobudżety na tym portalu potrafią przynieść zdumiewające efekty. Przy planowaniu kampanii z poziomu Facebook Ads należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

Targetownie grup odbiorców

Przede wszystkim warto zacząć od ustawienia odpowiednich grup docelowych. Jeśli nasz warsztat świadczy usługi w Nowym Targu, to nie ma sensu, żeby reklamy wyświetlały się w Gdańsku (targetowanie po lokalizacji).

wybór lokalizacji

Żeby prowadzić auto należy posiadać prawo jazdy. Prawo jazdy wydawane jest od 18 roku życia. W tej sytuacji wyświetlanie reklam osobom w przedziale wiekowym 15-18 lat również nie przyniesie nam oczekiwanych efektów (targetowanie po wieku). Powiedzmy, że uporaliśmy się z wyborem lokalizacji (Nowy Targ +17 km od miasta) i wiekiem (przedział 18-50 lat). Co dalej? Proponuję zwrócić uwagę na rubrykę z wyborem języka. Często ta opcja jest pomijana. Wychodzimy z założenia, że skoro reklama wyświetla się w Polsce, to z automatu widzą ją tylko Polacy. Ale jest tu haczyk. Nowy Targ to rejon często odwiedzany przez turystów. Wielu z nich to turyści obcojęzyczni nie mówiący po polsku. Dodatkowo miejscowość znajduje się niedaleko granicy kraju. Jaki ma sens wyświetlanie takim osobom reklam w naszym języku skoro i tak nie zrozumieją naszego przekazu? Poświęćmy więc chwilę na ustawienie odpowiedniego języka dla wyświetlanych reklam.

wybór języka

Szczegółowe opcje targetowania

Przejdźmy teraz do ostatniego istotnego punktu: szczegółowych opcji targetowania. Jaki jest sens pokazywać naszą reklamę osobom, które mieszkają w Nowym Targu, mają więcej niż 18 lat, ale nie mają samochodu mimo odpowiedniego wieku i posiadania prawa jazdy (szczegółowe opcje targetowania)? Ten obszar tworzenia grup jest najtrudniejszy i najbardziej rozbudowany, więc warto poświęcić mu szczególną uwagę i dużo cierpliwości. Niestety będziemy musieli wykazać się odrobiną kreatywności, bo samo wpisanie hasła “posiadacze samochodu” nie zadziała. Przykłady podajemy na zdjęciu poniżej.

Zainteresowania

Dwie dodatkowe opcje to wykluczenie użytkowników lub dodanie typu połączenia. Ale tymi obszarami zajmiemy się w osobnym wpisie. Po zakończeniu procesu tworzenia grupy docelowej ilość odbiorców wynosi około 19 tys.

zasięg docelowy

W początkowej fazie tworzenia grupy, gdy podałem samą lokalizację, grupa odbiorców wynosiła około 56 tys. Szybko licząc, wychodzi na to, że naszą reklamę mogłoby zobaczyć 37 tys. osób w ogóle nie zainteresowanych naszymi usługami. Co przekłada się oczywiście na wydatki na reklamę i jej końcową efektywność. A mając mikrobudżety, każdy grosz jest ważny.

Potencjalny zasięg

Ustawianie celu reklamy

Pierwszy etap tworzenia kampanii jest za nami. Mamy ustawioną prawidłową grupę docelową, zainteresowaną naszymi usługami. Załóżmy, że kończy się zima, a my mamy świetną promocję na wymianę opon połączoną z bezpłatnym przeglądem hamulców. Facebook oferuje kilkanaście różnych celów dla naszej kampanii. W tym wypadku najlepszy będzie ”zasięg”.

Cel kampanii

Ten cel ma za zadanie dotarcie i wyświetlenie reklamy jak największej ilości odbiorców. O to nam właśnie chodzi. Po wyborze celu kampanii przechodzimy do określenia budżetu oraz czasu trwania samej kampanii. Załóżmy, że nasz budżet to 50 zł. Wiele osób ustawia w tym momencie czas wyświetlania reklamy na 1-2 dni oraz budżet dzienny na poziomie 25 zł.

Lepszym rozwiązaniem będzie ustawienie budżetu całkowitego na poziomie 50 zł, a czas wyświetlenia reklamy wydłużyć do 3-4 dni. W ten sposób dajemy algorytmowi Facebooka czas potrzebny do nauki naszej grupy odbiorców i odpowiedniego wyświetlania reklamy. Dodatkowo nie wszyscy z grupy docelowej są jednocześnie na Facebooku, więc warto na nich poczekać. Kolejnym argumentem jest możliwość zmiany treści reklamy lub grafiki, w przypadku gdy rezultaty naszej reklamy nie są dla nas satysfakcjonujące.

Koszt dotarcia do klienta

Średni koszt dotarcia do 1000 osób na Facebooku oscyluje w okolicach 1,5 – 4zł. Szybko licząc, koszt dotarcia do całej naszej grupy odbiorców powinien wynieść od 28 do 76 zł. Przy takim założeniu nawet z najdroższą stawką dotrzemy do ponad 10 tys. osób z naszej grupy docelowej. Musicie przyznać, że to bardzo dobry wynik.

Facebook jako najlepsze rozwiązanie?

Oczywiście Facebook nie jest narzędziem idealnym i jego menedżer reklam także ma swoje wady. Przede wszystkim nie jest tak, że wszyscy Polacy z naszej grupy docelowej mają konto na Facebooku. Po drugie, reklamy na Facebooku są coraz popularniejsze i ciężko skutecznie przykuć uwagę klienta. Standardowa reklama i dwa zdania tekstu przez większość klientów zostanie pominięta. Warto sprawdzić, jakie są najnowsze trendy reklamowe na Facebooku oraz dopracować teksty marketingowe. Klient powinien kliknąć w reklamę w celu uzyskania szczegółowych informacji.

Na zakończenie

Facebook to tylko jeden z przykładów portali społecznościowych, gdzie mając mikrobudżety możemy uzyskać satysfakcjonujący rezultat biznesowy. Warto jednak sprawdzić inne opcje i wybrać to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w przypadku naszej działalności.

Więcej o planowaniu budżetów reklamowych znajdziesz tutaj.

Piotr Jagucki

CEO, Content Creation

, , ,

Powiązane posty

1 Komentarz. Zostaw komentarz

  • […] Podobne zabiegi jak na stronie internetowej zamieśćmy na naszych profilach w mediach społecznościowych. Na portalu Facebook możemy ustawić odpowiedni baner jako zdjęcie główne. Możemy także stworzyć dedykowany post a następnie promować go poprzez menagera reklam. W takim wypadku jako grupę docelową wybierzmy osoby obserwujące nasz profil oraz ich znajomych. Dzięki temu nasz komunikat zobaczą osoby zainteresowane tą konkretną tematyką. O reklamach na Facebooku pisaliśmy tutaj. […]

Menu