fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Google Signals – więcej danych w Google Analytics

folder_openContent Creation

Google Signals jest usługą zbierania danych o użytkownikach udostępnioną w Google Analytics w 2018. Chociaż dostępna jest już od pewnego czasu, to wraz z premierą Google Analytics 4 zaczęła zyskiwać na popularności. Usługa ta, podobnie jak popularne pliki cookies, dostarcza informacje o użytkownikach. Jednak w odróżnieniu od nich zbierane przez Google Signals dane nie są ograniczone do jednego urządzenia, a zbioru urządzeń, z których korzysta użytkownik. Zakres zbieranych danych pozwala między innymi dokładnie prześledzić ścieżkę zakupową, a w związku z tym zidentyfikować kanały zakupowe, które przyniosą Ci więcej zysku i na których bardziej się skupić.

Co odróżnia Google Signals od plików Cookies?

Cookies – urządzenie

Najpopularniejszą metodą zbierania danych o użytkownikach strony jest zastosowanie plików cookies. Dostarczają one wielu cennych informacji o zachowaniu użytkownika na witrynie, jak podstrony które odwiedził, ile czasu spędził, zawartość koszyka, a także wiele więcej cennych danych statystycznych. Dane zebrane za pomocą plików cookies ograniczone są jednak do konkretnego urządzenia. 

Zbierane dane są zapisywane lokalnie na urządzeniu w obrębie przeglądarki, z którego korzysta użytkownik. W efekcie nawet jeżeli użytkownik korzystał z kilku urządzeń, to wchodząc na tę samą stronę z różnych przeglądarek, był w oprogramowaniu analitycznym widoczny jako oddzielna sesja. Niesie to ze sobą sporo ograniczeń, które w Google Signals wyeliminowano. 

Dawniej cała rodzina korzystała z jednego komputera

Google Signals – użytkownik

W Google Signals został rozwinięty sposób, w jaki zbierane są dane. W przypadku plików cookies zebrane dane były ograniczone tylko do jednej przeglądarki. Google Signals zbiera dane o użytkowniku niezależnie od tego, z jakiej przeglądarki czy aplikacji korzysta. Jednak użytkownik musi zgodzić się na personalizowanie reklam na różnych urządzeniach.

Zastosowanie takiego sposobu zbierania danych jest efektem wzrostu znaczenia rynku urządzeń mobilnych. Dawniej użytkownik był często ograniczony do jednego, stacjonarnego komputera. Dziś jednak ludzie często korzystają z więcej niż jednego urządzenia, a coraz częściej korzystają ze smartfonów. W związku z tymi zmianami zmieniły się zwyczaje użytkowników. Często przeglądają oni produkty w sklepie na smartfonie, a zakupu dokonują już na laptopie. Dzięki użyciu Google Signals możliwe jest prześledzenie pełnej ścieżki zakupowej w obrębie użytkownika, co nie było wcześniej możliwe w Google Analytics, które opierało się tylko na plikach Cookies.

Dziś każdy użytkownik sieci posiada co najmniej jedno urządzenie, pozwalające na połączenie z Internetem

Jak to tak właściwie działa?

W dzisiejszych czasach niemal każdy użytkownik Internetu korzysta naprzemiennie, co najmniej ze smartfona oraz komputera, na których jest zalogowany do konta Google. Zbieranie danych było już wcześniej możliwe za pomocą USER ID, jednak uruchomienie Google Signals pozwala na dokładniejsze śledzenie zachowań użytkownika na wielu urządzeniach. 

Aby móc zebrać informacje o użytkowniku – to użytkownik musi się zgodzić na personalizację reklam w obrębie konta Google. Zbierane dane są jednak anonimowe.

Jak uruchomić Google Signals?

Google Signals jest dostępne wyłącznie w popularnym narzędziu do analityki internetowej Google Analytics. Żeby skorzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą Google Signals, trzeba je najpierw uruchomić. Aby uruchomić Google Signals,  należy w panelu Google Analytics wykonać następujące czynności:

  1. Administracja (ikona zębatki)
  2. Ustawienia danych
  3. Gromadzenie danych
    • Zaznaczyć opcje „Włącz zbieranie danych w Google Signals”
    • Zaznaczyć opcje „Potwierdzenie dotyczące zbierania danych użytkownika” oraz umieścić odpowiednie z tym związane informacje na stronie.
Samo uruchomienie usługi nie gwarantuje natychmiastowego zbierania danych, do tego potrzebny jest wystarczająco duży ruch.

Korzyści płynące z Google Signals

Nowe dane docenią przede wszystkim marketerzy. Możliwość skierowania reklamy do użytkowników, którzy korzystają z wielu urządzeń pozwoli przygotować bardziej skuteczne kampanie remarketingowe. Wyobraź sobie użytkownika, który wieczorem wygodnie siedzi przy komputerze, a jeszcze rano przeglądał produkty z Twojego sklepu na smartfonie. Może nawet dodał je do koszyka. Dzięki zebranym danym możesz mu przypomnieć o przeglądanych produktach, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu przeglądał ofertę.

Obecnie w dalszym ciągu głównym źródłem danych analitycznych są pliki cookies. Użytkownicy Internetu coraz bardziej starają się dbać o bezpieczeństwo swoich danych w Internecie. Pliki cookies pozwalają na zbieranie danych, na które użytkownicy nie zawsze chcą się zgadzać. W przyszłości może dojść do sytuacji, w której wykorzystywanie plików cookies może zostać zabronione przez wprowadzenie regulacji prawnych. Firmy i agencje, które wdrożą Google Analytics 4 z uruchomionym Google Signals, zabezpieczą się przed całkowitym odcięciem od danych analitycznych.

Czy warto korzystać Google Signals?

Google Signals obecnie pozwala lepiej poznać zwyczaje użytkowników, a co za tym idzie przygotować lepsze kampanie marketingowe. W przyszłości może dojść do sytuacji, w której Google Signals będzie jedynym źródłem danych analitycznych. Dane gromadzone są od momentu aktywacji usługi i analizowanie wcześniejszych danych nie jest możliwe, dlatego warto usługę uruchomić czym prędzej.

Tags: , ,

Powiązane posty

logotyp_content_creation_lublin
Menu