fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Google Search Console

folder_openBaza wiedzy
google_search_console

Czyli co zrobić, aby witryna została znaleziona w wyszukiwarce.

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console jest zbiorem narzędzi dla administratorów i programistów witryn, specjalistów SEO, marketingowców, a także (zazwyczaj pośrednio) właścicieli firm. Narzędzie to służy do analizy Twojej strony internetowej, dostarcza wielu informacji o witrynie jak stan indeksowania, błędy, awarie, złośliwe ataki, a także ewentualne kary za nieuczciwe pozycjonowanie. GSC pozwala śledzić ruch i interakcje użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę. Najważniejszą funkcją, jaką spełnia GSC, jest indeksowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego należy dodać stronę do indeksu?

Nadrzędnym celem każdej witryny internetowej jest to, aby jak najwięcej użytkowników ją odwiedzało – im więcej, tym lepiej. Najlepszą metodą na znalezienie jakiejkolwiek witryny, jest wyszukanie jej w wyszukiwarce. Jednak, aby strona mogła być znaleziona w wyszukiwarce, należy dodać ją do indeksu wyszukiwania Google. Do czego służy właśnie GSC. Gdy strona zostanie już zindeksowana, możemy zacząć ją optymalizować pod względem SEO, a także SEM. Warto również zintegrować GSC z Google Analytics.

Dlaczego warto analizować swoją witrynę?

Niezależnie od branży, cały czas towarzyszą nam zmiany, niektóre stają się schematyczne jak weekendy, święta, czy też pory roku. Inne są nagłe i niespodziewane, jak na przykład, awarie czy ataki na witrynę. Zachowanie odwiedzających użytkowników, z czasem również kreuje pewne schematy. Okaże się, że niektóre podstrony Twojej witryny odwiedzane są często, a inne wcale. Google Search Console pozwala prześledzić ruch każdego użytkownika.

Analizując dane uzyskane z GSC, można wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany, które mogą poprawić wiele aspektów na Twojej witrynie. Oto kilka przykładów:

Przykład 1

W ciągu tygodnia ruch na stronie nie jest taki sam, są dni, w których ten ruch jest większy, a w inne mniejszy. Bardziej widoczne jest to w na skali miesięcy, pór roku i świąt. Nie można być nastawionym na całoroczny ruch, jeżeli prowadzi się na przykład sklep z artykułami narciarskimi. W przypadku pór roku zmieniają się zapotrzebowania klientów. Przed okresami świątecznymi preferencje klientów również się zmieniają. Wyciągając wnioski z analizy, można umieścić na stronie głównej sklepu internetowego, linki do produktów, które wzbudzają największe zainteresowanie w danym okresie, lub zaproponować promocje dla podobnych produktów, które nie wzbudzają większego zainteresowania.

Przykład 2

GSC pozwala śledzić ilość odwiedzin na witrynie, ale co z dużej ilości odwiedzin, jeżeli nie przekłada się to na satysfakcjonującą Cię sprzedaż. Zmorą dla sprzedawców są tak zwane “porzucone koszyki”, klient doda kilka produktów do koszyka, po czym nie dokona zakupu. Zdarza się, że jakiś produkt jest bardzo często oglądany, ale nikt go nie kupuje. Za pomocą GSC takie dane są widoczne, jest informacja, że należy sprawdzić, co jest nie tak z takimi ofertami. Być może błąd w opisie, lub zbyt wysoka cena w stosunku do konkurencji.

Przykład 3.

Z czasem może okazać się, że na stronie są podstrony, nawet całe kategorie, których nikt nie odwiedza. Nie musi być to spowodowane mało atrakcyjną treścią, ale na przykład źle działającą witryną. Twoja witryna będzie stale rosnąć, im będzie większa, tym trudniej będzie samodzielnie to wyłapać, z GSC będzie to łatwiejsze.

Przykład 4. 

Obecnie coraz więcej ludzi korzysta z internetu na smartfonach i tabletach. Urządzenia mobilne różnią się od komputerów, przede wszystkim wielkością, ale i sposobem działania. To, że Twoja witryna dobrze działa na komputerze, wcale nie oznacza, że tak samo będzie na urządzeniach mobilnych. Google Search Console pomoże Ci stworzyć nowoczesną responsywną stronę.

Dobrze działająca witryna przekłada się na lepsze wyniki w pozycjonowaniu, a jego skuteczność można sprawdzić właśnie za pomocą GSC. 

Raporty Google Search Console

Czytając i oglądając różne poradniki dotyczące GSC, można odnieść wrażenie, że jest to zestaw narzędzi, który może Cię przerosnąć. Po części jest to prawda. Jednak nie od razu Rzym zbudowano i nie ze wszystkich narzędzi będziesz od razu korzystać. Dane w GSC przedstawiane są w formie przejrzystych raportów, które pomogą Ci ogarnąć ten chaos, sprawdzić najistotniejsze informacje, wyciągnąć wnioski i podjąć decyzje.

Poniżej lista kilku istotnych raportów z Google Search Console, które przydadzą się w zarządzaniu witryną:

Skuteczność 

Ten raport zawiera zestawienie informacji odnoszących się do pozycjonowania SEO. Znajdziesz tu takie informacje jak:

  • Współczynnik klikalności (średni CTR) w wynikach wyszukiwań – stosunek pomiędzy liczbą kliknięć, do ilości wyświetleń reklamy, wyrażony w procentach.
  • Łączna liczba wyświetleń w wynikach wyszukiwania. Przedstawia liczbę wyświetleń Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, niezależnie czy ktoś ją odwiedził, czy nie.
  • Łączna liczba kliknięć w wynikach wyszukiwania. Przedstawia liczbę kliknięć w link do Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
  • Średnia pozycja Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Stan 

Raport uwzględnia status zindeksowanych strony i podstron na Twojej witrynie. Wyświetla również raport, który uwzględnia:

  • Prawidłowo zindeksowane podstrony.
  • Prawidłowe z ostrzeżeniem – podstrony które co prawda zostały zindeksowane, ale mogą powodować problemy.
  • Błędne – podstrony których nie udało się zindeksować, wraz z opisanymi przyczynami błędów.
  • Wykluczone – podstrony na Twojej witrynie, których nie dodałeś do indeksu.
Obsługa na urządzeniach mobilnych

Binarny raport, który przedstawia status zoptymalizowania witryny, oraz podstron dla smartfonów i tabletów. 

Poprawne – podstrony poprawnie wyświetlane na urządzeniach mobilnych.

Błędne – podstrony, na których najprawdopodobniej wystąpiły błędy mogące wpływać na prawidłowe działanie, wyświetlanie i czytelność witryny (zbyt mała czcionka, niezgodne wtyczki, dopasowanie do ekranu, elementy zbyt blisko siebie). 

Linki 

W tym raporcie przedstawione są linki, które prowadzą do Twojej witryny i ile ich jest, skąd one pochodzą. Warto sprawdzać kto nas linkuje, ponieważ może zdarzyć, że ktoś będzie linkować Twoją stronę z witryny o złej reputacji (np. spam), co może przełożyć się na obniżenie pozycji w SEO. Można wtedy zrzec się z linkowania z takiej witryny.

Warto być dociekliwym!

Im więcej wiesz o swojej stronie internetowej, tym lepiej. Na rynku pełno jest płatnych programów analitycznych oferujących setki, czasami zupełnie niepotrzebnych funkcji. Zanim wydasz swój budżet na abonamenty programów, z których nie będziesz potrafił korzystać warto zacząć od tych bezpłatnych. W większości prostych stron takie rozwiązanie okaże się w zupełności wystarczające.



Tags:

Powiązane posty

Brak wyników.

Menu