fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Google Analytics

folder_openBaza wiedzy
comment1 Komentarz
google analytics, wykres, analiza witryny

Czym jest Google Analytics?

Google Analytics — jest narzędziem do analizy statystyk stron WWW. Udostępniane jest przez Google za darmo dla witryn, które odwiedza nie więcej niż 5 milionów użytkowników. W przypadku większej liczby odwiedzin, wystarczy założyć konto Google Ads i ustawić najniższą zalecaną opłatę. Aby powiązać Google Analytics ze stroną internetową, należy się zarejestrować, uzupełnić niezbędne dane i wygenerować unikalny kod JavaScript. Następnie należy umieścić uprzednio wygenerowany kod we wskazanym miejscu w kodzie Twojej witryny. Sam interfejs ma formę wygodnych w użytku widżetów, które można dostosowywać do własnych potrzeb tak, aby przedstawiały najistotniejsze informacje.

Dane

Google Analytics to bogate źródło informacji o ruchu i interakcjach użytkowników w Twojej witrynie. W pewnym momencie ilość informacji przerośnie każdego. Jedne są bardzo ważne, inne mniej istotne. Google Analytics pozwala na wygodne segmentowanie danych, dzięki czemu o wiele łatwiej będzie Ci znaleźć najistotniejsze dane i wyciągnąć z nich wnioski. Warto zintegrować GA z innymi narzędziami udostępnionymi przez Google, takimi jak: Google Search Console i Google Ads. Jednak z Google Analytics można zintegrować również wiele aplikacji dla e-commerce. Integracje dostarczają większej liczby ważnych danych do późniejszych analiz. W analizie danych pomagają raporty, które w GA podzielone są na kilka tematycznych kategorii.

Czas rzeczywisty

Jak sama nazwa wskazuje, raport ten pozwala na śledzenie aplikacji czy też zachowań użytkowników. Informacje w tym raporcie aktualizowane są co kilka sekund. Pozwala on na żywo podejrzeć jakie podstrony przeglądają użytkownicy, ilu ich jest czy też skąd pochodzą.

Odbiorcy

W tym raporcie zawarte są informacje o użytkownikach odwiedzających witrynę. Można odczytać informacje o tym jak długo i często przebywają na stronie, jakie treści przeglądają czy też na jakich urządzeniach.

Pozyskania

Raport pozwala analizować ruch prowadzący do witryny. Czy największa liczba odwiedzin pochodzi z: wyszukiwarki, bezpośrednio, social mediów, bezpośrednio, a także czy kampanie marketingowe są skuteczne.

Zachowanie

Raport przedstawia to, jak użytkownicy korzystają z witryny, które strony przeglądają podczas sesji czy ile czasu im to zajmuje. Jeżeli witryna posiada wyszukiwarkę, to na tym raporcie również będzie uwzględnione to, czego szukają podczas sesji.

Konwersje

Ten raport jest szczególnie istotny dla e-commerce, ale nie tylko. Prowadzenie witryny ma konkretne cele, w przypadku sklepu internetowego będzie to sprzedaż czy też subskrypcja do newslettera. Konwersje to zrealizowane cele, a raport to szczegółowo przedstawia.

Analiza i wnioski

Praca z Google Analytics to ciągły, powtarzający się krąg: analiza => wyciąganie wniosków  => optymalizacja. Na praktycznie każdej witrynie jest jakiś ruch i dochodzi do interakcji użytkownika z witryną. 

W przypadku sklepów internetowych, nadrzędnym celem jest sprzedaż. Analizując liczbę konwersji, może się okazać, że niektóre produkty wcale się nie sprzedają. Powodem tego może być albo problem ze stroną, przez który użytkownik nie może znaleźć danego produktu, albo niezbyt atrakcyjny czy błędny opis. Problemów może być wiele, jednak brak konwersji jest znakiem, że dzieje się coś złego. Problem należy zlokalizować i wyeliminować. Kolejnym krokiem będzie obserwacja efektów i dalsza analiza w celu wyszukiwania kolejnych problemów.

W przypadku witryn firmowych, blogów czy portali, można mierzyć skuteczność danego artykułu i jego wpływ na liczbę odwiedzin na stronie.

Jeśli robimy różnego rodzaju kampanie marketingowe, reklamy na Facebooku, mailowe, czy w Google Ads, dzięki Google Analytics możemy sprawdzić ich skuteczność.

Niezależnie jednak od tego, jaki typ witryny prowadzisz, jakie kampanie, większy ruch pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Google Analytics pozwala mierzyć skuteczność tych działań w postaci realnych statystyk liczbowych.

Tags: , ,

Powiązane posty

1 Komentarz. Zostaw komentarz

Menu