fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Google Analytics 4

folder_openContent Creation

Google Analytics – wielka aktualizacja

W listopadzie 2020 Google wprowadziło nową wersję Google Analytics, swojego popularnego narzędzia do analizy statystyk na stronach internetowych i w aplikacjach. Nowa wersja nie ogranicza się tylko do wprowadzenia drobnych poprawek czy załatania typowych błędów. Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy, jest nowy, bardziej czytelny i intuicyjny interfejs. Jednak to niejedyna nowość – Google Analytics 4 wprowadza nową metodę zbierania danych, która w przyszłości zastąpi znaną z Google Analytics: „Universal Analytics”. 

Zmiany i nowości w Google Analytics 4

  • Przebudowano interfejs, w którym podkategorie rozmieszczono w sposób bardziej intuicyjny. Poprawiono również szybkość jego działania.
  • Wprowadzono nowe, oparte o sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, udoskonalone spostrzeżenia i prognozy. Poinformują marketera o bieżących trendach, czy też pomogą przewidzieć działania, które użytkownicy mogą podjąć w przyszłości.
  • Raporty cykl życia klienta:
    • Pozyskiwanie – raport zawiera informacje, takie jak: źródła ruchu, pozyskania, ilości użytkowników.
    • Zaangażowanie  – raport zawiera informacje o zachowaniu użytkowników, jak  czas spędzony na witrynie czy zdarzenia.
    • Generowanie przychodu – raport e-commerce zawierający m.in. informacje o przychodach z zakupów i reklam, czy też ilości użytkowników, którzy dokonali zakupu. 
    • Utrzymanie – raport dający szerszy obraz na zachowanie użytkowników i tego, jak wchodzą w interakcję ze stroną, informacje o powracających użytkownikach czy utrzymanie według kohorty.
  • Udoskonalona integracja z usługami w obrębie Google Marketing Platform, jak Google Ads, GTM  czy Data Studio.
  • Bardziej szczegółowa kontrola danych użytkownika, dzięki której specjaliści od marketingu i reklamodawcy mogą łatwiej zadbać o przestrzeganie przepisów związanych z ochroną danych osobowych, jak RODO.
W projektowaniu Google Analytics 4 inspirowano się rozwiązaniami znanymi z Firebase

Zmiany z myślą o przyszłości

Urządzenia mobilne

Do premiery GA4 domyślną usługą w Google Analytics był Universal Analytics. Usługa ta była stworzona z myślą o witrynach na urządzeniach stacjonarnych. Jednak od momentu prężnego rozwoju rynku mobilnego, usługa UA zaczęła odstawać i w coraz mniejszym stopniu spełniać oczekiwania marketerów. Nowąa wersję bardziej dopracowano z myślą o smartfonach, tabletach oraz innych urządzeniach mobilnych.

Pliki Cookies

Nową wersja Google Analytics przygotowano do pracy z plikami cookies lub bez nich. Google tworząc GA4, wziął pod uwagę scenariusz, który zakłada, że w przyszłości pliki cookies mogą zostać wyłączone z użytku. W 2018 uruchomiono usługę Google Signals, która zbiera dane o użytkownikach, którzy korzystają z personalizacji reklam. 

Sesje i zdarzenia

Wraz ze wzrostem znaczenia urządzeń mobilnych zmienił się sposób, w jaki użytkownicy korzystają ze strony. Zaowocowało to spadkiem znaczenia sesji na rzecz zdarzeń. 
Google Analytics 4 pozwala na śledzenie części zdarzeń bez konieczności implementacji kodu śledzenia na stronie lub za pomocą GTM. Choć niestandardowe śledzenie zdarzeń w dalszym ciągu należy przygotować i wdrożyć samodzielnie, to takie rozwiązanie i tak pozwala na zaoszczędzenie czasu marketerom.

Aktualizacja do Google Analytics 4

Wielu zapewne przeraża fakt, że Google Analytics 4 nie pozwala na eksport danych ze starej wersji. By móc sprawnie przetestować i wdrożyć GA4 i jednocześnie dalej otrzymywać dane ze starej wersji Google Analytics, zastosowano śledzenie równoległe (dual tagging). Pozwala ono na zbieranie danych równocześnie przez stare GA i GA4. 

Nowy podgląd śledzenia w czasie rzeczywistym

Czy warto aktualizować Google Analytics do czwartej wersji?

Jeżeli od dawna korzystasz z Google Analytics, nie musisz od razu dokonywać aktualizacji. Google daje czas na migrację do nowej wersji GA do końca 2021 roku. Po tym terminie Google przełączy wszystkich użytkowników na nową wersję. Czas ten warto zainwestować na zapoznanie się z wprowadzonymi zmianami i nowymi funkcjami. Jeżeli jednak zaczynasz przygodę z Google Analytics, to prawdopodobnie nie masz wyboru, ponieważ GA4 jest jedyną opcją wyboru.

Od niedawna GA4 wyszedł z fazy beta, a sporo jego funkcji nie jest kompatybilna ze starszymi stronami czy aplikacjami. Sporo funkcji z poprzedniej wersji GA w dalszym ciągu nie jest dostępna w nowej wersji. Problemem jest też stosunkowo mała liczba informacji o nowym systemie, brakuje wyczerpujących poradników. Google Analytics 4, choć wymaga jeszcze poprawek, zostało zaprojektowane dla zwiększenia efektywności i komfortu pracy. Szybsze przetestowanie i wdrożenie narzędzia pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją. 

Tags: , ,

Powiązane posty

logotyp_content_creation_lublin
Menu