fbpx

Analiza danych w ujęciu sezonowym. Cz. 1

Dlaczego warto analizować swoją stronę i jakich narzędzi używać?

Prowadząc witrynę internetową, nieważne, czy jest to sklep internetowy, portal, czy też blog, bardzo duże znaczenie ma analityka ruchu na witrynie. Analizując prowadzoną przez siebie stronę internetową, otrzymujemy mnóstwo cennych danych. Mogą to być informacje o kanałach, z jakich użytkownik trafił na naszą stronę czy częstotliwość jego odwiedzin.

Najpopularniejszym narzędziem, które służy do analizy ruchu na stronach jest Google Analytics. Nie jest to jedyne narzędzie do analizy danych na witrynach internetowych, jednak dzięki niezawodności, dostępie do największej bazy użytkowników, najbardziej szczegółowym danym demograficznym oraz łatwej integracji z narzędziami opartymi o Google Cloud, jest niemal bezkonkurencyjny. 

Spośród alternatywnych programów do analityki internetowej można wyróżnić:

  • Analysis Workspace — zaawansowane narzędzie analityczne firmy Adobe. W odróżnieniu od Google Analytics posiada wsparcie techniczne 24/7, jednak w implementacji i użytkowaniu wymaga większej wiedzy technicznej i programistycznej. Narzędzie jest stale rozwijane, jednak póki co, nie ma oficjalnego wsparcia dla naszego kraju.
  • Matomo — narzędzie do analizy danych na stronach i sklepach internetowych, reklamowane jako bezpieczna alternatywa dla Google Analytics. Matomo jest godnym konkurentem dla GA, jednak jest to narzędzie płatne.
  • Koko Analytics — darmowa wtyczka do analizy stron internetowych opartych o CMS WordPress. Intuicyjna i łatwa w obsłudze, jednak znacznie odstaje funkcjonalnością i ilością danych, jakie jest w stanie dostarczyć Google Analytics. Jej istotną zaletą jest zwiększenie prywatności i odcięcie się od firm trzecich.
  • Yandex Metrica — darmowe narzędzie analityczne z intuicyjnymi mapami świetlnymi. Ułatwia śledzenie zachowań użytkowników na stronie, także w czasie rzeczywistym.
  • Google Analytics 360 —  jest to płatna, a zarazem rozszerzona wersja Google Analytics skierowana do większych przedsiębiorstw. Zawiera znacznie bardziej rozwinięte funkcje znane z darmowej wersji. Pozwala na interakcje z zaawansowanymi wersjami aplikacjami reklamowych (Display & Video 360 i Search Ads 360) oraz szybsze aktualizowanie danych analitycznych z gwarancją do 4 godzin.

Z pomocą programów do analityki webowej przede wszystkim zbieramy dane statystyczne, dotyczące ruchu i zachowań użytkowników. My w Content Creation na co dzień korzystamy z Google Analytics. Cenimy sobie jego intuicyjny interfejs i łatwość porównywania danych z wcześniejszych okresów (dni, miesiące, kwartały, lata). Na początku danych nie będzie wiele, jednak z czasem pozwolą one na skuteczną prognozę na zbliżające się miesiące, a nawet lata.

Nigdy nie stoimy w miejscu, porównując dane z kilku lat widać różnic


Co i dlaczego należy analizować?

Analizując użytkowników, powinniśmy przede wszystkim zainteresować się ich zachowaniem na naszej stronie. Sami użytkownicy dzielą się na nowych i stałych. Z pomocą narzędzi analitycznych dowiemy się, w jakie dni tygodnia najczęściej odwiedzają naszą witrynę, w jakich godzinach, jakie podstrony odwiedzili, ile czasu średnio spędzili podczas sesji, a także jaka jest łączna liczba konwersji.
Bardzo przydatna okazuje się być zakładka „Pozyskiwanie”, bo daje nam informacje o kanałach, z których użytkownicy odwiedzili naszą stronę. W zależności od poziomu pozycjonowania naszej witryny i prowadzonych przez nas kampanii są to: social media, wejścia bezpośrednie na stronę, wejścia na podstawie wyników wyszukiwania (SEO), płatnych reklam (ADS), z linków zewnętrznych oraz pozostałych źródeł.

Przykłady analizowanych danych i ich przydatność

Prowadząc sklep, możemy prześledzić ścieżki zakupowe klientów, zlokalizować ślepe zaułki, moment, w którym użytkownik opuszcza stronę bez zawarcia konwersji. Na podstawie takich danych można zoptymalizować ścieżkę do konwersji, skracając ją do niezbędnego minimum, poprawiając błąd na stronie, optymalizując wygląd strony lub lokalizując błędy na stronie uniemożliwiające konwersję. Jednym z problemów wielu sklepów internetowych są porzucone koszyki. Na podstawie przeanalizowanych danych, można przygotować listę takich użytkowników, którzy nie dokończyli zakupów. Następnie na jej podstawie można przygotować kampanię remarketingową, która przypomni im o tym, że chcieli u Was coś kupić.

User Experience

Z pomocą programów analitycznych można również śledzić skuteczność „User Experience”. Analizując interakcje użytkownika ze stroną, można sprawdzić, które elementy przyciągają uwagę użytkowników odwiedzających stronę, a które są pomijane. Statystyka jest pod tym względem bezlitosna i może się zdarzyć, że element, który dla designera strony był genialnym pomysłem, jest całkowicie pomijany przez użytkowników. Na podstawie przeanalizowanych danych można optymalizować stronę, by zamieszczone na niej elementy były maksymalnie użyteczne.

E-commerce

Dla sklepów internetowych olbrzymie znaczenie będzie mieć zakładka e-commerce. Jak jej nazwa wskazuje, służy do mierzenia konwersji – przychód, ilość zamówień, informacje o sprzedanych produktach, ich ilość i wiele więcej. Do prowadzenia małych i średnich sklepów dane, które dostarcza podstawowa wersja Google Analytics, jest wystarczająca. Przy prowadzeniu większego sklepu warto skorzystać z „Google Analytics Enhanced eCommerce”, a także „Google Analytics 360” (rozszerzona, płatna wersja GA). Ulepszone Google Analytics eCommerce pozwala śledzić zachowanie zakupowe klientów, poprzez zbieranie i udostępnianie bardziej szczegółowych danych, takich jak zawartość koszyków, ilość produktów w koszyku z uwzględnieniem wyrzuconych, a także koszyki porzucone. Ponadto pozwala śledzić wewnętrzne promocje, zwroty i ich wartość, a także generować dokładniejsze raporty. Dokładniejsza analiza sklepu internetowego pozwala zlokalizować jego słabe strony, a następnie wyeliminować je. Ma to szczególne znaczenie przy największym problemie sklepów internetowych, czyli „porzuconych koszykach”.

Senuto pozwala na analizę sezonowości witryny

Choć Google Analytics jest jednym z najlepszych narzędzi analitycznych, do analizy widoczności w wynikach wyszukiwania lepiej użyć oprogramowania takiego jak np. Senuto. Analizując słowa kluczowe, można sprawdzić, jak pozycjonuje się nasza strona względem konkurencji. W kolejnej części artykułu dowiecie się, na jakie dane warto zwracać uwagę, a także o sezonowości analizowanych danych.

Czym jest Google Cloud i czy warto z niego korzystać?

Krótko o platformie.

Google Cloud Platform to tak właściwie zestaw narzędzi-usług realizowanych w chmurze (cloud computing). Ich największą zaletą jest dostępność z niemalże każdego miejsca na ziemi, gdzie dostępny jest internet. Na bazie tej platformy działają prawdopodobnie wszystkie usługi firmy Google (Wyszukiwarka, YouTube, Mapy, Dokumenty, Kalendarz, Analytics i wiele więcej).

W skład usług Google Cloud Platform wchodzą między innymi:

  • Google Cloud Storage — Usługa podobna do Google Drive, nastawiona na przedsiębiorstwa. Pojemność dysku w usłudze GCP jest naprawdę olbrzymia, pozwala na przechowywanie obiektów o pojemności do 5 TB.
  • Google Cloud SQL — Zarządzanie relatywnymi bazami danych SQL (MySQL, PostgreSQL i SQL Server) w chmurze.
  • Google Cloud Compute (Compute Engine) – Uruchamianie maszyn wirtualnych w chmurze obliczeniowej. Jest to konkurencyjna usługa dla Microsoft Azure.
  • Google App Engine (GAE) – Platforma dla deweloperów aplikacji webowych oraz hostująca aplikacje z użyciem centrów danych Google. Obsługuje języki programowania takie jak: JavaScript, Python, PHP, C#, Go, a także Java. Działa w oparciu o chmurę obliczeniową.
  • Google BigQuery — Big Data w wersji Google. Jest to wielo-chmurowy magazyn danych stworzony z myślą o elastyczności biznesowej. Zastosowanie ANSI SQL pozwala na analizę peta bajtów danych z niesamowitą szybkością. 
  • Cloud IoT Core – „Internet rzeczy” pod kontrolą chmury obliczeniowej. Ta usługa pozwala na łatwe i bezpieczne zarządzanie urządzeniami podłączonymi do sieci na całym świecie. Zbieranie danych analitycznych nigdy nie było tak łatwe.

Usług GCP jest znacznie więcej, a sama platforma jest stale rozwijana i co jakiś czas dodawane są nowe funkcje. Możliwości, jakie dają usługi Google Cloud są wręcz nieograniczone. 

Jak zacząć pracę z Google Cloud Platform?

Przede wszystkim trzeba posiadać konto Google, a następnie rozpocząć okres testowy dla GCP. Usługi w platformie Google Cloud nie są darmowe, jednak na początek dostajesz 300$ na pokrycie kosztów usług, do wykorzystania przez rok od rejestracji na platformie. Z reguły jest to wystarczająca kwota, abyś mógł przetestować interesujące Cię usługi.

Czy Google Cloud Platform jest dla każdego?

Nie ma znaczenia, czy od wielu lat prowadzisz duże przedsiębiorstwo, czy dopiero zaczynasz ze swoim pierwszym startupem. Elastyczność skalowania GCP pozwala na dostosowanie platformy do własnych potrzeb. Elementy platformy zaprojektowano w taki sposób, by sprawnie i efektywnie ze sobą działały. Nie ważne, z których elementów już korzystasz, w razie konieczności możesz bezproblemowo łączyć ze sobą kolejne elementy jak klocki. 

Żeby sprawnie działać na GCP, potrzebna jest wiedza programistyczna, ewentualnie konieczność zatrudnienia programisty. Pisania prostych programów można się nauczyć samodzielnie, jednak wraz z rozwojem Twojego biznesu potrzebne będzie skorzystanie z pomocy specjalistów lub poszerzenie swojej wiedzy w programowaniu.

Dlaczego warto korzystać z Google Cloud Platform?

Jak wyżej wspomnieliśmy, okres testowy nic nas nie kosztuje (jest ograniczony do 300$ do wykorzystania przez 365 dni od rozpoczęcia korzystania z usługi). GCP pozwala na łatwą integrację z platformami Google, zdobywanie danych z wielu różnych urządzeń (także Internet of Things). Posiadanie własnej infrastruktury serwerowej wiąże się ze stale rosnącymi kosztami, koniecznością ciągłej modernizacji. W Google Cloud Platform płacisz za to, z czego korzystasz. Odpowiednia optymalizacja kosztów pozwoli znacznie zredukować koszty GCP. W efekcie utrzymanie chmury obliczeniowej Google może okazać się znacznie tańsze niż utrzymanie własnej infrastruktury serwerowej. Praca w chmurze obliczeniowej staje się obecnie standardem. Wiele firm z całego świata już od dawna korzysta z GCP, a także podobnych rozwiązań. W naszym kraju GCP nie jest jeszcze w pełni wspierana (brakuje jeszcze w pełni przetłumaczonego polskiego interfejsu). Jednak patrząc na kraje, w których usługa działa od lat, a także tego, co udało się osiągnąć firmom z niej korzystających, warto poważnie zastanowić się już dziś nad wybraniem Google Cloud Platform.

Marketing dla przemysłu

Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?

Marketing w branżach przemysłowych jest nadal mało popularny, chociaż coraz więcej firm przemysłowych kieruje zapytania do agencji marketingowych. Niektórzy nadal sądzą, że marketing, a zwłaszcza ten w mediach społecznościowych, jest odpowiedni wyłącznie dla rynku dóbr konsumpcyjnych, a nie przemysłowych. Tak naprawdę rzeczywistość w tym momencie wygląda nieco inaczej. Istnieje wiele platform społecznościowych, które mają charakterystyczną funkcję czy grupę odbiorców i można je z powodzeniem wykorzystać w Twojej branży. Jak wybrać agencję marketingową? Czym się kierować i na co zwracać szczególną uwagę? Jak przygotować się do rozmowy z agentem? Odpowiadamy!

Odpowiednia agencja marketingowa – czyli jaka?

Branżom z bardziej “plastycznym” wizerunkiem, typu beauty, akwarystyka, a nawet siłownie czy gastronomia, dużo prościej znaleźć agencję marketingową, która poprowadzi im chociażby social media. Zdecydowanie łatwiej sprzedawać usługi stacjonarne, na które jest ogromne zapotrzebowanie konsumpcyjne wśród osób fizycznych. Inaczej jest w przypadku firm z branży przemysłu lub technologii nastawionych nie tylko na relacje B2C, ale także B2B. Niektóre przedsiębiorstwa posiadają ofertę mocno wyspecjalizowaną, np. przemysł drzewny i budowlany, technologie VR czy elektronika. Tutaj trzeba stawiać na dostosowane kanały komunikacji, indywidualne podejście do kampanii reklamowych, bardzo skrupulatne określanie celów i odbiorców docelowych, a także zaplecze merytoryczne, aby tworzyć odpowiednie treści. No, chyba że zależy Ci tylko na ustawieniu kampanii reklamowej, do której dostarczysz wszystkie merytoryczne materiały. Osób wyspecjalizowanych w branżach technologicznych, którzy są jednocześnie specami od marketingu nie ma zbyt wiele. Warto zatem poświęcić trochę czasu na odpowiedni research i samemu postawić sobie jasno cel – czego oczekuję od agencji marketingowej?

Marketing w firmie pomaga w rozwoju.

Na co zwracać uwagę w wyborze agencji marketingowej?

Tak jak wspomnieliśmy, istotny jest skrupulatny research, porównywanie ofert różnych agencji, a zwłaszcza portfolio. Czasem firmy oferują “kompleksowe usługi w każdej możliwej branży” i już wtedy powinna zapalić nam się lampka. To prawie niemożliwe, żeby w takim przypadku świadczyć wszystkie usługi na tak samo wysokim poziomie. Jeśli masz firmę przemysłową, nie lepiej zatrudnić agencję, która specjalizuje się w Twojej branży bądź pokrewnych? Czy wolisz “zaoszczędzić” parę złotych na agencję, która w swoim portfolio ma znane marki branży kosmetycznej? To tak nie działa. A jest to przekonanie wielu firm – znane marki (nieważne, jaka branża) ufają, więc zaufajmy i my. I takim sposobem zlecają specjalistom marketingowym z branży fryzjerskiej prowadzenie marketingu internetowego firmy produkującej śruby i nakrętki kulowe. I jak to ma się udać?

Jak już znajdziesz agencję, która działa w interesującym Cię sektorze, warto sprawdzić jakość ich pracy. Przy odrobinie szczęścia trafisz na takie, które w swoim portfolio nie podadzą jedynie logo wielkich firm. Mogą dla nich świadczyć jednorazową, malutką usługę, stawiając ich wyżej w portfolio ze względu na ich renomę. Dobrze jest, kiedy agencja otwarcie opowiada, jakie usługi świadczy dla danej marki. Pozwoli Ci to ocenić jakość jej pracy, np. przeglądając profile w social mediach prowadzone przez tę agencję.

Oczywiście pozostaje też standardowa czynność – sprawdzenie opinii o firmie. Możesz sprawdzić je w Google, mediach społecznościowych czy grupach branżowych. Zasięgnij też opinii od zaprzyjaźnionych firm – rekomendowane agencje też mogą okazać się warte uwagi.

Dalej obserwuje się sytuacje, że głównym kryterium wyboru firmy marketingowej jest koszt usług. Wiadomo, że zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi coś taniej. Często jednak okazuje się, że to jest pozorne oszczędzanie. Warto jest zainwestować w agencję marketingową, która będzie specjalizować się w Twojej branży. Nawet jeśli koszta są nieco większe – na dłuższą metę przyniosą dużo większe korzyści finansowe, a także – co jest dla Ciebie bardzo ważne – realnie zaoszczędzą Twój czas. Oddasz markę w ich ręce i nie będziesz się martwić o poprawność merytoryczną działań marketingowych. Będzie to współpraca dwóch firm, które wiedzą, o czym do siebie rozmawiają 🙂

Jak przygotować się do rozmowy z agentem?

Zastanów się, czego oczekujesz od agencji marketingowej. Tylko kampanii reklamowych? Prowadzeniem profilu w social mediach? A może e-sklepu i SEO? Dobrze jest sprecyzować swoje potrzeby i oczekiwania. Jest też możliwość, że nie znasz się za dobrze na marketingu, dlatego też szukasz pomocy. Określ więc, jaka jest Twoja obecna pozycja na rynku, a do jakiej chcesz dążyć w przeciągu np. kolejnego roku. Zestaw obserwowane przez siebie największe konkurencyjne firmy i sprawdź, jakie działania marketingowe podejmują. Dobra agencja marketingowa powinna Ci także zadać szereg pytań o Twojej marce. Po otrzymaniu odpowiedzi i poznaniu Twojej firmy, powinna pokazać Ci wstępną ofertę z dostosowaną strategią marketingową, bazując na rodzaju świadczonych przez Ciebie usług lub sprzedawanych produktów, badaniu konkurencji i portrecie klienta docelowego. Brak wnikliwości agencji na poziomie sprzedaży/negocjacji to zły znak. Nie można przygotować skutecznych działań marketingowych, nie posiadając wiedzy o dotychczasowych działaniach firmy. Poza tym jak wygrać z konkurencją, nie badając jej?

Po otrzymaniu oferty warto umówić się na spotkanie na żywo, aby zweryfikować, czy to, co się w niej znajduje, pokrywa się z faktyczną wiedzą danego specjalisty. Oczywiście w ciągu trzech pierwszych miesięcy działania marketingowe powinny być uważnie mierzone i dostosowywane pod wyniki, żeby maksymalizować ich skuteczność. Trzymaj też rękę na pulsie – gdy już ustalona będzie oferta i strategia, będzie Ci łatwiej egzekwować to, co jest zawarte w umowie.

Wyspecjalizowana agencja dostosuje się do twoich potrzeb
Podsumowanie

Dobra agencja marketingowa to taka, która rozumie potrzeby swojego klienta. Dysponuje także odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, aby świadczony marketing internetowy przynosił założone zyski. Poziom zaangażowania i transparentność agencji marketingowej można ocenić już na początkowym etapie współpracy, co potem istotnie przełoży się na jakość świadczonych usług. W końcu chcesz wybrać agencję marketingową, z którą nawiążesz dłuższą współpracę, dlatego należy podejść do sprawy skrupulatnie i rozważnie.

LinkedIn i jego znaczenie w biznesie

Czym jest LinkedIn?

LinkedIn jest serwisem społecznościowym o międzynarodowym zasięgu, a jego głównym celem jest zdobywanie kontaktów zawodowych i biznesowych. Od momentu jego powstania w 2003 r., portal stale się rozwija. W 2016 roku LinkedIn został przejęty przez Microsoft, a w 2019 roku w serwisie było zarejestrowanych ponad 603 milionów użytkowników z 150 krajów. Poza nabywaniem nowych kontaktów biznesowych czy też sprawdzeniem dorobku zawodowego rekrutowanych pracowników można tam znaleźć pracę, kursy oraz szkolenia poszerzające kwalifikacje zawodowe.

Dla kogo jest LinkedIn?

Serwis kojarzy się przede wszystkim z dużymi firmami i wielkim biznesem. Jednak jest to błędne podejście, przez które wielu małych przedsiębiorców rezygnuje z założenia na nim konta. Tak naprawdę konta zakładają już uczniowie szkół średnich, którzy wiedzą, że pomoże im to w znalezieniu przyszłej pracy zawodowej lub sezonowej. Osoby korzystające z LinkedIn to często specjaliści w swoich dziedzinach, zatem poszukując nowych pracowników, warto zacząć poszukiwania właśnie tam.

Czy jest mi potrzebne konto na LinkedIn?

W dobie różnego rodzaju portali społecznościowych, tworzenie konta w kolejnym serwisie wydaje się być mniej istotne. Jednak LinkedIn nie jest typowym serwisem skupiającym się na ciągłej komunikacji jak Facebook czy też publikowaniu jak na Instagramie. LinkedInto wizytówka Ciebie, skrojona na miarę naszych czasów. Starsze pokolenia przyzwyczajone były do stałej pracy w jednym miejscu przez dziesięciolecia, a obecnie mało kto pracuje w tym samym miejscu tak długo. Większość z nas zmienia pracę co kilka lat i to głównie tacy ludzie obecni są na LinkedInie. Poza umieszczeniem informacji o wykształceniu i CV, można dość łatwo dodawać informacje o powiększającym się dorobku zawodowym, wolontariatach czy szkoleniach. Warto też dodawać linki do swoich profili na kontach społecznościowych, portfolio czy też witryn świadczących o Twojej dotychczasowej pracy. Dobrze przygotowany profil LinkedIn to olbrzymi atut w poszukiwaniu pracy.

LinkedIn dla firmy

Firmowe konto na LinkedIn coraz bardziej staje się niezbędnym elementem w prowadzonym biznesie. Za jego pośrednictwem o wiele łatwiej jest pozyskać nowych kontrahentów czy dostawców, nowych doświadczonych pracowników, a także szkolenia dla obecnych. Dobrze przygotowane konto firmowe, to wizytówka zachęcająca inne firmy do współpracy z Tobą. Powinny się na niej znaleźć najważniejsze informacje. Czym zajmuje się Twoja firma, linki do mediów społecznościowych i firmowej strony internetowej. W szczególności warto dodać link do strony, ponieważ zapewnia to backlinki wysokiej jakości, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie jej w wynikach wyszukiwania. Aby założyć firmowe konto, trzeba spełniać szereg wymogów, jak chociażby posiadanie podstawowego konta na firmowym mailu. Korzyści z posiadania firmowego konta na LinkedInie wynagradzają włożoną w nie pracę.

Google Analytics

Czym jest Google Analytics?

Google Analytics — jest narzędziem do analizy statystyk stron WWW. Udostępniane jest przez Google za darmo dla witryn, które odwiedza nie więcej niż 5 milionów użytkowników. W przypadku większej liczby odwiedzin, wystarczy założyć konto Google Ads i ustawić najniższą zalecaną opłatę. Aby powiązać Google Analytics ze stroną internetową, należy się zarejestrować, uzupełnić niezbędne dane i wygenerować unikalny kod JavaScript. Następnie należy umieścić uprzednio wygenerowany kod we wskazanym miejscu w kodzie Twojej witryny. Sam interfejs ma formę wygodnych w użytku widżetów, które można dostosowywać do własnych potrzeb tak, aby przedstawiały najistotniejsze informacje.

Dane

Google Analytics to bogate źródło informacji o ruchu i interakcjach użytkowników w Twojej witrynie. W pewnym momencie ilość informacji przerośnie każdego. Jedne są bardzo ważne, inne mniej istotne. Google Analytics pozwala na wygodne segmentowanie danych, dzięki czemu o wiele łatwiej będzie Ci znaleźć najistotniejsze dane i wyciągnąć z nich wnioski. Warto zintegrować GA z innymi narzędziami udostępnionymi przez Google, takimi jak: Google Search Console i Google Ads. Jednak z Google Analytics można zintegrować również wiele aplikacji dla e-commerce. Integracje dostarczają większej liczby ważnych danych do późniejszych analiz. W analizie danych pomagają raporty, które w GA podzielone są na kilka tematycznych kategorii.

Czas rzeczywisty

Jak sama nazwa wskazuje, raport ten pozwala na śledzenie aplikacji czy też zachowań użytkowników. Informacje w tym raporcie aktualizowane są co kilka sekund. Pozwala on na żywo podejrzeć jakie podstrony przeglądają użytkownicy, ilu ich jest czy też skąd pochodzą.

Odbiorcy

W tym raporcie zawarte są informacje o użytkownikach odwiedzających witrynę. Można odczytać informacje o tym jak długo i często przebywają na stronie, jakie treści przeglądają czy też na jakich urządzeniach.

Pozyskania

Raport pozwala analizować ruch prowadzący do witryny. Czy największa liczba odwiedzin pochodzi z: wyszukiwarki, bezpośrednio, social mediów, bezpośrednio, a także czy kampanie marketingowe są skuteczne.

Zachowanie

Raport przedstawia to, jak użytkownicy korzystają z witryny, które strony przeglądają podczas sesji czy ile czasu im to zajmuje. Jeżeli witryna posiada wyszukiwarkę, to na tym raporcie również będzie uwzględnione to, czego szukają podczas sesji.

Konwersje

Ten raport jest szczególnie istotny dla e-commerce, ale nie tylko. Prowadzenie witryny ma konkretne cele, w przypadku sklepu internetowego będzie to sprzedaż czy też subskrypcja do newslettera. Konwersje to zrealizowane cele, a raport to szczegółowo przedstawia.

Analiza i wnioski

Praca z Google Analytics to ciągły, powtarzający się krąg: analiza => wyciąganie wniosków  => optymalizacja. Na praktycznie każdej witrynie jest jakiś ruch i dochodzi do interakcji użytkownika z witryną. 

W przypadku sklepów internetowych, nadrzędnym celem jest sprzedaż. Analizując liczbę konwersji, może się okazać, że niektóre produkty wcale się nie sprzedają. Powodem tego może być albo problem ze stroną, przez który użytkownik nie może znaleźć danego produktu, albo niezbyt atrakcyjny czy błędny opis. Problemów może być wiele, jednak brak konwersji jest znakiem, że dzieje się coś złego. Problem należy zlokalizować i wyeliminować. Kolejnym krokiem będzie obserwacja efektów i dalsza analiza w celu wyszukiwania kolejnych problemów.

W przypadku witryn firmowych, blogów czy portali, można mierzyć skuteczność danego artykułu i jego wpływ na liczbę odwiedzin na stronie.

Jeśli robimy różnego rodzaju kampanie marketingowe, reklamy na Facebooku, mailowe, czy w Google Ads, dzięki Google Analytics możemy sprawdzić ich skuteczność.

Niezależnie jednak od tego, jaki typ witryny prowadzisz, jakie kampanie, większy ruch pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Google Analytics pozwala mierzyć skuteczność tych działań w postaci realnych statystyk liczbowych.

Google Tag Manager – Zastosowanie

Czym jest i do czego służy menadżer tagów?

Google Tag Manager (GTM) – jest to narzędzie służące do dodawania i zarządzania skryptami na Twojej witrynie internetowej lub też aplikacji. Z jego pomocą będziesz łatwiej i szybciej dodawać nowe tagi, które dostarczą Ci szczegółowych danych do analizy, których Google Analytics sam nie jest w stanie odczytać.

Zalety Google Tag Manager

Przygodę z menadżerem tagów zaczyna jego instalacja, która polega na dodaniu fragmentu kodu w języku JavaScript, tzw. “kontenera”, pod znacznikiem body. W “kontenerze” umieszczane są tagi utworzone w GTM. Główną zaletą GTM jest jego łatwość obsługi, większość popularnych typów tagów możesz wygenerować za pomocą prostych w użyciu kreatorów.  Przygotowane tagi można w każdej chwili przejrzeć i sprawdzić ich działanie za pomocą narzędzia “podgląd”. Sprawdzony i działający tag można opublikować.
Korzystając z niego, nie jest niezbędna specjalistyczna wiedza programistyczna. Łatwość obsługi Google Tag Managera może nie wyeliminuje konieczności korzystania z profesjonalnego wsparcia programistycznego, ale samodzielnie wdrażając tagi, można znacznie zaoszczędzić czas i pieniądze.
Narzędzie oferuje wiele predefiniowanych popularnych tagów, a także towarzyszących im zmiennych i reguł. Tagi umieszczone za pomocą GTM ładują się szybciej, co wpływa pozytywnie na czas ładowania się strony. Google Tag Manager nie jest jedynym narzędziem tego typu, jednak jest darmowy.

Więcej istotnych danych

Google Analytics obrazuje wiele istotnych informacji o stronie, a część z nich pobiera z niej bezpośrednio. Jednak dopiero po zintegrowaniu Google Analytics z GTM możliwe jest śledzenie większej ilości istotnych danych.
Przykładowo:

  • Google Analytics pozwala na śledzenie czasu, jaki użytkownicy spędzają na poszczególnych podstronach, pod warunkiem, że nie jest to ostatnia przeglądana przez nich strona. Dodając odpowiedni tag, Google Analytics przedstawia pełen wymiar czasu jaki użytkownik spędził w witrynie.
  • Google Analytics samodzielnie nie odczytuje takich informacji jak: kliknięcia w linki zewnętrzne, pobranie pliku, obejrzenie filmu, przewijanie strony czy wysłanie formularza. To właśnie menedżer tagów dostarcza takich informacji.


Za pomocą GTM można dodawać również wiele innych tagów na stronę jak chociażby pixel od Facebooka, tagi z Google Ads, ale również dowolne tagi napisane w JavaScript/Html.

Praca z Google Tag Manager pozwoli zaoszczędzić Ci mnóstwo czasu, a także pieniędzy. Będziesz mieć większą kontrolę nad tym, co analizujesz na swojej stronie. GTM to proste narzędzie, z którego warto nauczyć się korzystać.

Menu