fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Analiza danych w ujęciu sezonowym. Cz. 2

folder_openContent Creation

W pierwszej części wpisu przedstawiałem Wam popularne programy do analityki internetowej, z których pomocą możecie analizować swoją witrynę. W drugiej części dowiecie się więcej o sezonowości, a także dlaczego spadki nie zawsze oznaczają coś złego.

Mam dane, ale co z nimi zrobić?

Początek będzie skromny i w pierwszych miesiącach zbierzemy dane, które dadzą nam garść informacji dotyczących dni i godzin odwiedzin na naszej stronie, a także źródła, z których użytkownicy na nią trafili.
Kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania, displayowe, czy też wyświetlane w aplikacjach mają swoją cenę, która jest zależna od bardzo wielu czynników. Z pomocą danych analitycznych można jednak zoptymalizować reklamy, aby w większym stopniu prowadziły do konwersji. W oparciu o zwyczaje użytkowników, którzy odwiedzają stronę, można zoptymalizować reklamy, aby wyświetlały się w godzinach zwiększonej aktywności. 
Zoptymalizowane w ten sposób kampanie Google ADS stają się bardziej skuteczne i z większym prawdopodobieństwem trafiają do potencjalnych klientów.

Z czasem danych do analizy będzie coraz więcej

Na podstawie informacji z kilku miesięcy, można wyciągnąć również dane dotyczące kanałów, z których użytkownicy przychodzą na naszą witrynę. Kanały, to miejsca w internecie, w których użytkownicy znaleźli witrynę i na nią weszli. Zalicza się do nich wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce, płatne reklamy, portale społecznościowe, witryny internetowe, bezpośrednie wejścia na stronę i inne. Statystyki te wiele mówią nam o ruchu z poszczególnych kanałów, a także skuteczności prowadzonych kampanii na poszczególnych kanałach.

Coś jest nie tak i statystyki lecą w dół

Każdy, kto prowadzi portal, bloga, a w szczególności sklep internetowy, chciałby, aby jego statystyki cały czas szły w górę. Niestety prędzej czy później, każdego dopadają spadki. Nasza oferta lub produkt jest najlepszy na rynku, mamy mnóstwo polubień w mediach społecznościowych, ustawiamy kolejne płatne kampanie, zaczynamy stawać na uszach, a statystyki i tak lecą w dół. Tak naprawdę nie ma produktu idealnego, który sprzedawałby się tylko coraz lepiej.

Gdzie popełniam błąd?

Najczęstszym błędem popełnianym przez mniej doświadczonych analityków jest mierzenie aktywności tylko z uwzględnieniem poprzedniego miesiąca. Owszem, stałe monitorowanie pomaga zlokalizować nieprawidłowości w bieżących kampaniach. Jednak należy uwzględniać zmiany ze znacznie większego zakresu czasowego, aby dostrzec przyczyny.
Przyczyną spadków wcale nie muszą być źle zaplanowane kampanie, a sezonowość na konkretne produkty czy usługi. Prowadząc stronę poniżej roku, praktycznie nie mamy miarodajnego odniesienia do danych z tego samego okresu z lat poprzednich. Produkty takie jak sprzęt narciarski sprzedają się głównie w sezonie zimowym, a po piłki plażowe klienci sięgają przede wszystkim latem. Podobne trendy tyczą się ubrań – kurtek zimowych prawie nikt latem nie kupuje, więc trudno oczekiwać wzrostu ruchu na stronie firmy produkującej właśnie ciepłe zimowe ubrania. 


Wyszukiwania frazy “kurtka zimowa” pomiędzy październikiem 2019, wrześniem 2020

Wyszukiwania frazy “kurtka zimowa” pomiędzy październikiem 2018, wrześniem 2019

Na rynku są jednak produkty czy usługi, które sprzedają się przez cały rok, a powód wzrostów i spadków zainteresowania na niego nie jest oczywisty. Mając dane analityczne z kilku lat, można porównać dane z analogicznego okresu w latach poprzednich. Wyciągając wnioski z takiego porównania, często okazuje się, że choć w porównaniu z poprzednim miesiącem czy kwartałem mamy spadki w aktywności na stronie, to w porównaniu z poprzednimi latami w analogicznym okresie, mamy olbrzymi wzrost.

Analiza danych z wielu lat

Porównywanie danych analitycznych z wielu lat działania bloga, portalu czy sklepu, pokazuje, że z roku na rok, mamy okresowe wzrosty i spadki zainteresowania w konkretnych dniach, miesiącach lub sezonach. Na podstawie tych danych statystycznych jesteśmy w stanie prognozować zachowanie użytkowników czy klientów na najbliższe miesiące. Na podstawie prognoz można znacznie wcześniej przygotować się na nadchodzące miesiące – wcześniej zaplanować i lepiej zoptymalizować kampanie marketingowe (na przykład przed świętami), zaopatrzyć się w większą ilość towaru na nadchodzący sezon (podczas wzrostu zainteresowania) lub przygotować akcję promocyjną pod koniec sezonu, aby oczyścić magazyn. 

Podsumowanie

Dzięki narzędziom analitycznym możemy w prosty sposób analizować i porównywać pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania i ruch z różnych okresów czasu. Dzięki temu możemy dostrzec cykliczność w zachowaniu użytkowników.

Analizowanie danych z wielu lat to jeden z kluczy do sukcesu największych, najbardziej rozpoznawalnych firm w swojej branży. Jeżeli korzystasz już z danych analitycznych, to powinieneś wiedzieć, że Twoja konkurencja prawdopodobnie korzysta z podobnych narzędzi. Prowadząc działalność, zapewne jesteś obeznany ze swoją branżą, jednak analiza danych może być dla Ciebie czarną magią. Wiele profesjonalnych agencji marketingowych analizuje aktywności na witrynach swoich klientów i na jej podstawie przygotowuje skuteczne kampanie marketingowe.

Tags: , , ,

Powiązane posty

Menu