fbpx
logotyp_content_creation_lublin

Analiza danych w ujęciu sezonowym. Cz. 1

folder_openContent Creation

Dlaczego warto analizować swoją stronę i jakich narzędzi używać?

Prowadząc witrynę internetową, nieważne, czy jest to sklep internetowy, portal, czy też blog, bardzo duże znaczenie ma analityka ruchu na witrynie. Analizując prowadzoną przez siebie stronę internetową, otrzymujemy mnóstwo cennych danych. Mogą to być informacje o kanałach, z jakich użytkownik trafił na naszą stronę czy częstotliwość jego odwiedzin.

Najpopularniejszym narzędziem, które służy do analizy ruchu na stronach jest Google Analytics. Nie jest to jedyne narzędzie do analizy danych na witrynach internetowych, jednak dzięki niezawodności, dostępie do największej bazy użytkowników, najbardziej szczegółowym danym demograficznym oraz łatwej integracji z narzędziami opartymi o Google Cloud, jest niemal bezkonkurencyjny. 

Spośród alternatywnych programów do analityki internetowej można wyróżnić:

  • Analysis Workspace — zaawansowane narzędzie analityczne firmy Adobe. W odróżnieniu od Google Analytics posiada wsparcie techniczne 24/7, jednak w implementacji i użytkowaniu wymaga większej wiedzy technicznej i programistycznej. Narzędzie jest stale rozwijane, jednak póki co, nie ma oficjalnego wsparcia dla naszego kraju.
  • Matomo — narzędzie do analizy danych na stronach i sklepach internetowych, reklamowane jako bezpieczna alternatywa dla Google Analytics. Matomo jest godnym konkurentem dla GA, jednak jest to narzędzie płatne.
  • Koko Analytics — darmowa wtyczka do analizy stron internetowych opartych o CMS WordPress. Intuicyjna i łatwa w obsłudze, jednak znacznie odstaje funkcjonalnością i ilością danych, jakie jest w stanie dostarczyć Google Analytics. Jej istotną zaletą jest zwiększenie prywatności i odcięcie się od firm trzecich.
  • Yandex Metrica — darmowe narzędzie analityczne z intuicyjnymi mapami świetlnymi. Ułatwia śledzenie zachowań użytkowników na stronie, także w czasie rzeczywistym.
  • Google Analytics 360 —  jest to płatna, a zarazem rozszerzona wersja Google Analytics skierowana do większych przedsiębiorstw. Zawiera znacznie bardziej rozwinięte funkcje znane z darmowej wersji. Pozwala na interakcje z zaawansowanymi wersjami aplikacjami reklamowych (Display & Video 360 i Search Ads 360) oraz szybsze aktualizowanie danych analitycznych z gwarancją do 4 godzin.

Z pomocą programów do analityki webowej przede wszystkim zbieramy dane statystyczne, dotyczące ruchu i zachowań użytkowników. My w Content Creation na co dzień korzystamy z Google Analytics. Cenimy sobie jego intuicyjny interfejs i łatwość porównywania danych z wcześniejszych okresów (dni, miesiące, kwartały, lata). Na początku danych nie będzie wiele, jednak z czasem pozwolą one na skuteczną prognozę na zbliżające się miesiące, a nawet lata.

Nigdy nie stoimy w miejscu, porównując dane z kilku lat widać różnic


Co i dlaczego należy analizować?

Analizując użytkowników, powinniśmy przede wszystkim zainteresować się ich zachowaniem na naszej stronie. Sami użytkownicy dzielą się na nowych i stałych. Z pomocą narzędzi analitycznych dowiemy się, w jakie dni tygodnia najczęściej odwiedzają naszą witrynę, w jakich godzinach, jakie podstrony odwiedzili, ile czasu średnio spędzili podczas sesji, a także jaka jest łączna liczba konwersji.
Bardzo przydatna okazuje się być zakładka „Pozyskiwanie”, bo daje nam informacje o kanałach, z których użytkownicy odwiedzili naszą stronę. W zależności od poziomu pozycjonowania naszej witryny i prowadzonych przez nas kampanii są to: social media, wejścia bezpośrednie na stronę, wejścia na podstawie wyników wyszukiwania (SEO), płatnych reklam (ADS), z linków zewnętrznych oraz pozostałych źródeł.

Przykłady analizowanych danych i ich przydatność

Prowadząc sklep, możemy prześledzić ścieżki zakupowe klientów, zlokalizować ślepe zaułki, moment, w którym użytkownik opuszcza stronę bez zawarcia konwersji. Na podstawie takich danych można zoptymalizować ścieżkę do konwersji, skracając ją do niezbędnego minimum, poprawiając błąd na stronie, optymalizując wygląd strony lub lokalizując błędy na stronie uniemożliwiające konwersję. Jednym z problemów wielu sklepów internetowych są porzucone koszyki. Na podstawie przeanalizowanych danych, można przygotować listę takich użytkowników, którzy nie dokończyli zakupów. Następnie na jej podstawie można przygotować kampanię remarketingową, która przypomni im o tym, że chcieli u Was coś kupić.

User Experience

Z pomocą programów analitycznych można również śledzić skuteczność „User Experience”. Analizując interakcje użytkownika ze stroną, można sprawdzić, które elementy przyciągają uwagę użytkowników odwiedzających stronę, a które są pomijane. Statystyka jest pod tym względem bezlitosna i może się zdarzyć, że element, który dla designera strony był genialnym pomysłem, jest całkowicie pomijany przez użytkowników. Na podstawie przeanalizowanych danych można optymalizować stronę, by zamieszczone na niej elementy były maksymalnie użyteczne.

E-commerce

Dla sklepów internetowych olbrzymie znaczenie będzie mieć zakładka e-commerce. Jak jej nazwa wskazuje, służy do mierzenia konwersji – przychód, ilość zamówień, informacje o sprzedanych produktach, ich ilość i wiele więcej. Do prowadzenia małych i średnich sklepów dane, które dostarcza podstawowa wersja Google Analytics, jest wystarczająca. Przy prowadzeniu większego sklepu warto skorzystać z „Google Analytics Enhanced eCommerce”, a także „Google Analytics 360” (rozszerzona, płatna wersja GA). Ulepszone Google Analytics eCommerce pozwala śledzić zachowanie zakupowe klientów, poprzez zbieranie i udostępnianie bardziej szczegółowych danych, takich jak zawartość koszyków, ilość produktów w koszyku z uwzględnieniem wyrzuconych, a także koszyki porzucone. Ponadto pozwala śledzić wewnętrzne promocje, zwroty i ich wartość, a także generować dokładniejsze raporty. Dokładniejsza analiza sklepu internetowego pozwala zlokalizować jego słabe strony, a następnie wyeliminować je. Ma to szczególne znaczenie przy największym problemie sklepów internetowych, czyli „porzuconych koszykach”.

Senuto pozwala na analizę sezonowości witryny

Choć Google Analytics jest jednym z najlepszych narzędzi analitycznych, do analizy widoczności w wynikach wyszukiwania lepiej użyć oprogramowania takiego jak np. Senuto. Analizując słowa kluczowe, można sprawdzić, jak pozycjonuje się nasza strona względem konkurencji. W kolejnej części artykułu dowiecie się, na jakie dane warto zwracać uwagę, a także o sezonowości analizowanych danych.

Tags: , , ,

Powiązane posty

Menu